Alla inlägg under november 2017

Av Lill Lindbäck - 29 november 2017 09:08

För ett ta sedan såg jag en engelsk dokumentär om fobier. Denna gång handlade det om fåglar.

Nu kom jag inte ihåg hur många personer det var, kanske runt tio stycken. Gemensamt hade de fågelfobi. Någon sa att det räckte att fåglarna flaxade med sina vingar. Bara en fågel landade i deras närhet blev de fruktansvärt rädda. En sprang sin väg, någon annan skakade av rädsla, en började gråta osv.

De besökte olika ställen, med sig var en psykolog plus någon till, och på vissa ställen en del som skötte om fåglarna. Första stället var en vanlig damm där det samlades änder. Änderna var vana vid människor så de gick upp och tiggde antagligen mat, vilket fall som helst blev de alldeles för närgångna. När detta besöket vid dammen var över skulle alla ha stått vid dammen och låtit änderna gå runt dem. Alla började pusha och stötta varandra. Kan jag som har varit så rädd så kan du, hette det. Eller gör det för att visa dina barn. En kvinna hade gjort sin ena son vettskrämd för fåglar. Under en dag åkte gruppen till olika ställen där det fanns fåglar. Vita duvor skulle bäras från deras "hem" och in i en bur. Dessa skulle till ett bröllop. Ingen fick avgå, om någon fick panik hoppade genast psykologen in och pratade, men även de andra som hade fågelfobi pratade med den som var rädd. Så modiga de var.

Det hela slutade med att alla i gruppen fick välja ut en rovfågel och visa upp för publik. I publiken satt barn, respektive, släkten och andra gäster. Att de anhöriga var där visste de inte om.

Kan du förstå vilka applåder alla fick, och alla klarade det, trots tidigare gråt och rädsla. De hade övervunnit sin fobi, kanske inte helt, men de kunde gå ute i en park. Ingen var längre rädd för fåglar, någon tyckte att det var fantastiskt. En sa att kan jag så kan min son.

Personligen är jag säker på att ganska många kan få bort sin fobi eller fobier. Vi skapar sådant som vi inte tror att vi kan hantera. Det kan vara så att vi en gång har blivit skrämda, eller har skapat det själva.

Självklart behöver en del hjälp med att bli av med sin fobi. Och, alla kan inte bli av med det på grund av underliggande sjukdom. En fobi begränsar ens liv!

Nu vill jag påpeka att jag inte har fobi, men inte skulle jag gå fram till en jättestor spindel. Usch, jag ryser av blotta tanken. Min systerdotter var vettskrämd för spindlar i vilken storlek som helst. En gång ringde hon mig, då var hon 20 år, för en spindel hade försvunnit bakom spisen. Hon tejpade runt spisen så att spindeln inte kunde komma ut. Åren gick och hon fick barn, hennes dotter blev också rädd för spindlar. Idag har min systerdotter själv lärt sig ett vanligt sunt förnuft för spindlar, hon springer inte längre bort från dem. I min tur försökte jag lära hennes dotter som då var 5 år att spindlar är rädda för mig. Jag visade på en spindel som var på golvet. Tösen blev vettskrämd och skrek. Jag ropade tillbaka henne, hon ställde sig bakom mig och jag knackade försiktigt ett finger i närheten av spindeln som började springa därifrån. Varje gång jag slog med fingret i närheten sprang den. Systerdotterdottern tyckte det började bli spännande och närmade sig spindeln.

Barn gör vad du gör, inte alltid vad du säger.

Allt går, nästan allt. Men med din vilja klarar du mycket.

Ha en härlig dag!

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se


Av Lill Lindbäck - 28 november 2017 09:05

Läste på nätet om Linda Bengtzing när hon träffade sin man. Enligt henne; finns det en annan tjej med eller till och med fru så är det deras problem - inte mitt. Hon har inget dåligt samvete över det. Linda blev blixtförälskad, men han hade flickvän och var upptagen. Till slut brydde hon sig inte, hon gjorde ett försök och gick emellan dessa. Nu har de barn och varit ihop i 10 år.

Tänk om någon annan tjej tänker likadant och får Lindas man, de skiljer sig. Undra vad Linda säger eller tänker då. Att hon Linda får skylla sig själv. Att ens man eller fru träffar en annan är väldigt svårt för den som blir lämnad. Vågar man lita på en man/kvinna igen?

Otrohet.

Ett förhållande kan vara i upplösning, eller stillastående, så som det ofta kan bli efter ett tag. Kommer då en annan kvinna eller man in i bilden och uppvaktar då kanske man går isär för kärleken till den andra. Är barn inblandade tar det oftast lite längre tid.

Jag har läst i tidningar och hört i min omkrets  under årens lopp hur många som är otrogna och som träffar en ny. Ibland kan det bli stor lycka och ibland helvetet. Vad menar jag då med helvetet? Du har kanske ett par barn innan, även han eller kanske inte. Du kanske helst inte vill ha mer barn, men din nya har inga och vill ha ett barn eller två. Vad gör du då? Jo, skaffar barn för att du älskar din partner. Så går åren. Dina andra barn har du ständigt dåligt samvete för, i alla fall oftast, när barnen är hos dig vill du umgås med dem. En dag sitter man kanske där igen, utan man/fru och fler barn i familjen som ska pusslas ihop till respektive förälder.

Vad gick snett? Tiden? Trötthet pga alla barn som ska hit och dit? Orken om mina och dina barn, eller att du lämnar över dina barn till henne/honom, som inte ska uppfostra dem.

Bråken eskalerar med eller utan barn. En del har dåligt samvete över hur de lämnade den tidigare partnern där ingen av dem har diskuterat sitt förhållande. Det finns där och gror. Den nya känner att något är fel.

Vad tycker jag?

Ja, du ska förstås göra vad du själv vill och mår bra utav. Har du barn tänker man förhoppningsvis först på dem, de har inte valt din nya partner. Men barnen ska inte bestämma, de ska vara med i diskussionen givetvis. Vem har med ditt eller dina förhållanden att göra. Inte jag. Inte någon annan heller.

Jag vill också nämna att det finns många i samhället som också träffar rätt. Men jag tror också att otrohet kan både förstöra eller göra att ett förhållande stärks, däremot tror jag att någonstans finns den där otroheten och gäckar.

Och då åter till vad jag egentligen tycker:

Träffar du är ute och träffar någon som du tycker om och har en annan hemma, gör rent hus hemma först med tanke på att prata ut med varandra. Visar det sig att ni vill kämpa tillsammans, glöm då den andre. Kan du inte glömma den andre eller att du återigen träffar en ny. Skilj dig/flytta isär. Skaffa dig ett eget hem. Vet inte hur många under årens lopp som går in i ett nytt förhållande och flyttar ihop direkt från den andra och in i det nya. Senare berättar din vän eller arbetskamrat att nu är det problem igen, samma problem och tjat. Var ligger felet då? Bo själv ett tag, ta inte med dig de problem du lämnar in i nästa förhållande, för ofta blir det problem igen.

Jag kan fortsätta så i oändlighet. Förhållanden är inte lätta. Vi är alla olika och ska jämka, måste jämka, en del klarar det inte och under tiden skaffar man kärleksbarn. Det är alltid barnen som blir drabbade när livet inte blir som man tror.

Tänk så viktigt det är att träffa rätt. Lycka till i livet.

Ha en trevlig dag därute.

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 24 november 2017 11:39

Och då är det bara 1 månad kvar till jul. En jul som jag har bestämt att fira hemma, nästan ensam.

Min man åker till sin familj och jag är kvar hemma. Det har jag bestämt - att jag vill vara hemma. Inget fel på hans familj, eller min.

Alla har vi olika jular och olika konstellationer på familjer. Situationer uppstår hela tiden. Jag har hört och läst att vissa som har skiljt sig, att en del barn inte kan fira jul exvis hos pappa för de gillar inte hans nya eller hennes barn.

Så finns det många som upplever jular med för mycket alkohol eller andra droger. Det där är ingen jul för mig, det är i allra högsta grad egoism, att inte under en enda dag ta det lugnt och att alla får ha en trevlig jul.

Hur ofta får man inte läsa om misshandel, barn som far illa och så vidare.

Nej, jag har inte haft sådana jular. Däremot har min man och jag inga barn, vi har under alla år åkt först till ena släkthalvan och över till nästa. Jag har dessutom varit tomte på två ställen i ganska många år. Nu har jag blivit äldre och behöver inte vara tomte någonstans, tack o lov. Oftast var det trevligt att vara tomte, men ibland var man ju bara så trött och helst ville slippa.

Så kom tiden då jag började arbeta inom vården, ibland har jag tagit ledigt över julafton, ibland har jag arbetat och åkt direkt, eftersom jag arbetar natten blir jag allt tröttare med åren.

I år är jag ledig dagen innan jul och på julafton, arbetar både juldagen och annandagen, därför har jag bestämt mig för en stilla jul hemma.

Ja, jag ser faktiskt framemot att bara få vara, äta och dricka, ta mig en liten promenad eller längre, om jag vill. Ska också hänga framför teven med en god chokladask jämte mig. Självklart kommer jag att jäsa.

Jag förstår att det är jobbigt för många som kanske är ensamma. Men det kan också bli för mycket av det goda. Jag tänker även på dem som trycker in  väskor, julklappar, barn och sig själva i bilen för att åka många mil kanske på dåliga vägar. Man kan förstå irritationerna som uppstår. Inte för själva resans skull, utan att hinna med, man stressar halt ihjäl sig. Självklart tycker alla att det är trevligt när man väl är på plats. Hur många har frågat sig om det är värt stressen? Alltför många!

Ja, jag är faktiskt lycklig över att inte behöva sätta mig i bilen och åka någonstans. Bara få vara. Inte köpa mängder av julklappar. Inte behöva stressa. Det enda jag behöver är mat som jag värmer i micron.

Ja, nu är det bara en månad kvar till jul!

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 14 november 2017 17:29

Mina tankar går ofta till när och varför en människa blir ond.

Varför hatar man någon och blir så hatisk att man bara vill hata. Får en hatisk person en fråga om sitt hat kan denne inte alltid svara på det. Tänk på det när du lyssnar på exempelvis teve. När någon intervjuas används samma meningar om och om igen.

IS - många personer från olika länder krigar i detta namn. Har ni lyssnat på intervjuerna? En del låter hjärntvättade.

I mitt synsätt i dagens Sverige verkar det som om det blir allt värre i samhället, men också i andra världar.


Nu kommer det euministrar till Göteborg och en stor, kanske den största polisinsatsen kommer att göras för att skydda dessa folkvalda personer.

Det kommer att bli intressat att läsa hur många som är ute och demonstrerar. Självklart ska den rätten finnas, men bråkstakarna eller ligister som de kallas, de är inte där för att demonstrera, de är enbart där för att bråka.


Avslutar härmed att säga; vänlighet åt mänskligheten. Respektera och kränk inte andra!

Ha det gott!

Lill Lindbäck, författare

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 14 november 2017 17:16

Huvudet är en av de viktigaste funktionerna i vår kropp, där finns bland annat syn, lukt, smak, hörsel, känsel och balans vilka är de vanligaste sinnen vi pratar om.

Varför jag ville beskriva en så lätt sak med att använda hjälm, såg nämligen ett program på teve. Två kvinnor krockade i en viadukt. Den ena kände sig yr och båda hade skador både här och där. Kanske inte så farliga, men smärtsamma sådana. Nåja, för att återgå till den som kände sig yr. På sjukhuset inom ett par dagar fick hon 2 hjärnblödningar. Hon hade därmed förlorat lukt och smakkänslorna. Under tiden ambulansen höll på med dessa två kvinnor kom tre andra cyklister, även dessa kvinnor, cyklandes förbi. Ingen hade HJÄLM. Vad tänkte de när de cyklade förbi dessa två kvinnor?

Tänk dig själv hur underbart en vacker blomma kan dofta, eller en människa, varför inte en liten bebis. Smakkänslor, det behövs kanske knappt skrivas om. Tänk om du åt mat, som du vet smakar fantastiskt med alla slags örtor och kryddor i, men känner absolut inget. Hjärnan består av så mycket mer, väldigt mycket mer, du kan ha otur att slå dig illa och inte minnas eller kunna skriva bara för att du inte skyddade huvudet med en hjälm.

Kvinnor är dåliga på att använda hjälm, troligen beror det på att de ser fula ut i håret. Är det så viktigt hur man ser ut? Är det inte viktigare att hjärnan får vara frisk och intakt?

Lukten

 

Smak av kryddor och örter

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards