Alla inlägg under december 2020

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar.

För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir nervös. Sedan finns andra bilister som stressar en.

Vi firade jul i Branäsbergen i Värmland, vilket var fantastiskt. Vägen dit upp är en mil lång. När vi skulle hem hade det snöat ett par decimeter. Ja, jag var rädd att köra, men måste ju åka hem 40 mil - till Göteborg. Vi tyckte att vägen, backarna nerför, aldrig tog slut, men så körde vi extra sakta för att inte kana i kurvorna.

När vi väl kom ner var det mycket snö i själva Branäs, det gällde att köra sakta och ta hänsyn till trafik och vägbaner. Vi körde i närmare 10 mil innan snön försvann. Halleluja. Så kom regnet i stället. Min syster sa att var du glad för regnet. Ja, hon hade helt rätt. Värre är att köra i full snöstorm. Lika jobbigt är det att köra när man åker en karavan av bilar och den bilisten som är först pendlar mellan 60-80 på en 90-väg, den vägen var det inget fel på, bara att köra på.

När vi kom hem till alla gatlampor mörknade det betydligt. Jag tycker heller inte om att köra i mörker och regnet från billyktorna glittrar. Väl hemma sjönk jag ner i min goa fåtölj och där satt jag resten av kvällen.

Med andra ord hade vi en trevlig jul med samvaro och många promenader i ett underbart väder. Luften kändes ren och det var en befrielse att bara vara. Givetvis åt vi. För första gången i mitt liv åt jag inte för mycket, men ändå kände jag mig uppblåst. Så är det med julen i alla fall för mig.

Ha nu en skön och trevlig dag.

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra.

Vad tänker föräldrar på som bråkar och slåss? Vad tänker de på som använder för mycket alkohol eller droger under dessa dagar. När en familj inte kan hålla sams under några dagar, är det då konstigt att det blir krig i världen.

Jag blir uppriktigt arg över vuxna människors beteende. Är inte dina barn viktigare än dina drogproblem? Så tänker jag. Det spelar ingen roll vem det är av de vuxna, kanske är det båda som drogar sig. Jag vet att en människa med beroendeproblematik inte tänker på andra mer än den drogen de kan få i sig. Jag vet det. Men, de vet också att andra lider av deras problem. Deras barn lider. Vilket helvete jag än skulle befinna mig i, jag skulle först och främst ha tänkt på mina barn. Jag har hört personer som är skilda, de dricker inte de dagar som barnen är hos dem, men när de har åkt hem till den andre föräldern ...

Hårda ord från mig. Man ska inte skuldbelägga en annan människa. Okej, jag gör det när ett barn far illa. Jag minns min egen uppväxt. Bra och kärleksfulla föräldrar, men när min pappa drack alkohol blev han förändrad. Flaskan tog alltid slut och då blev det tjat och tjat. Varje julaftonskväll var han full, det var så ledsamt, men morgon och dag började alltid bra.

Nej, det är inte okej att bli full eller vara drogad. Tänk dig för.

Så var det skidskytte damer. Precis när det började ringde min syster. Jag har tydligen en aning av simultankapacitet, jag såg färdigt skidskyttet under tiden vi pratade. Nu väntar jag på nästa - herrarnas.

Just nu hade jag tänkt fortsätta gå igenom mitt manus som skulle vara färdigt senhösten. Om jag hade lagt på energi hade manuset varit helt klart för ett tag sedan. Det har gått månader av lathet och så skönt det har varit. Nu är det dags att sätta fart igen.

Ha en bra dag och lussedag!

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se


Av Lill Lindbäck - 12 december 2020 11:19

Jag hade arbetat mina två arbetspass på natten. Gick upp tidigare för att vända på dygnet. Gjorde min frukost, tog första tuggan på smörgåsen, då slog den ner, känsla av blixten, det är inte fredag idag, det är bara torsdag.

Då ska du veta att jag svor, så in i helvete. Lite senare fick jag lägga mig för att orka jobba natten, en natt kvar. När den natten till fredagen var gjord, då var jag glad. Repris, jag gick upp tidigt, åt frukost, denna gång i lugn och ro. Kollade lördagens program, jodå, skidskytte. Men kollegan hörde av sig, skidskytte nu, igår alltså, jag slängde mig ned i min fåtölj. Trodde faktiskt inte att skidskyttet gick på en fredag, trodde att det enbart var på helgerna nu så här i början.

Skidskyttarna är enastående. Först ska de kunna åka fort, sedan dämpa pulsen, för får de inte ner den, då blir det svårt att skjuta prick. Ibland skjuter de ett slarvskott, det där förbenade sista skottet. Men spännande är det. En sport som jag älskar. Med andra ord, så får jag avsluta för denna stund. Strax börjar skidskyttet.

Ha en underbar dag. Det är grått i Göteborg. Får se om jag hinner ut för att handla. I min affär, så att säga, är det alltid en massa folk och det ska man undvika under den här tiden med Corona. Pandemin tillhör det förgångna trodde jag, men det här viruset är ju fruktansvärt. Precis som varenda jäkel ska få den. Kina. Kina. Tänk på er djurskötsel!!! Dvs, om det nu är djuren viruset kommer ifrån och inte den park av laboratorium som finns jämte den stora marknaden. Marknaden ska vara borta nu, sa någon. Ingen vet. Ser ju på Gränsbevakarna. Alltid, oftast, kineser med konstig mat - det tycker jag i alla fall. Men jag har inte rätt att tycka något angående deras mathållning. Varje land har sitt.

En glad hälsning från Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 6 december 2020 14:13

Nu planeras livet efter skidskyttet. Bara älskar det. Svenskarna är fantastiska. Jättekul och spännande!

För övrigt har jag haft en trevlig vecka. Varit i grannstaden i Alingsås, åt en god gulashsoppa och senare på ett annat ställe blev det fika med världens finaste bakelse/paj. Skulle inte ha ätit pajen. Det är nämligen så att jag har ätit upp både alladinchockladen och paradisen. Givetvis inte samtidigt, men ganska tätt inpå. De stod på en bra plats innan och där stod askarna. En kväll blev jag väldigt sugen på sött och tog bara en bit, sedan en till. Nä, det gick inte. Dessa skulle jag ha under jul. Jag har en väninna som tar en liten bit choklad till kaffet. Vem lever så? Inte jag. Här gäller allt eller inget.

Nu borde jag ha gått och handlat lite, men skidskytte damer kommer om 50 minuter lite drygt. Så jag sitter gärna kvar i min sköna fåtölj.

Nu lyssnar jag på en tjej som håller på med skidåkning. Hon har testat sig flera gånger för covid och har fått bra besked. Sista dagen visade det positivt. Hon förstod inte hur hon kunde bli smittad. Ibland har man hört sådana som har skickat in flera test, ett antal av dessa visade negativt och ett par positivt. Likadant skulle en man ta provet, gjorde inte det utan la ned det i testpåsen och skickade in det. Positivt. Underligt. Men det går mycket skrönor angående detta. Underligt virus.

Senare får jag vila en stund för jag jobbar helgnätterna.

Ha nu en skön kväll.

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards