Alla inlägg under februari 2016

Av Lill Lindbäck - 29 februari 2016 11:02

Alla pratar om att det är en extra dag idag. Den 29:e februari. En av frågorna är; vad gör du denna extra dag. Jag tänker aldrig i dessa banor. Varje dag är unik, men behöver inte fyllas med något, bara det man själv vill. Det finns de där måsten, och måsten är bra ibland.

Vad gjorde du under helgen?

Själv var jag ledig fredag-söndag. Trots plock, handling, tvätt, promenader hann jag skriva "färdigt", handlingen, i min nya kortroman. Den bör komma i slutet på september. För nu ska skönarbetet göras, plus ändringar, borttag och tillägg. Det tar sin tid.

Jag har en kortroman som nästan är färdig, ska bara läsas igenom några gånger till - utkommer i slutet av mars. Måste hitta ett bra omslag.

Den andra är också färdig, men även här blir det skönhetsarbete. Den andra är tänkt att komma ut innan sommaren. Även här måste jag hitta ett bra omslag.

Ha nu en alldeles egen och speciell dag.

En hälsning från författare Lill Lindbäck

Tårarnas doft. Vilken tur att det omslaget fanns hemma.

 


Av Lill Lindbäck - 23 februari 2016 15:33

Jag är undersköterska och arbetar på natten. Tidigare var jag kontorist, mer allmänt och lite bokföring på ett stort kontor.


Hoppas att någon kan svara. I vissa böcker och kortromaner återkommer snarliknande arbete. Det är lättare för mig att skriva om någon som kan beskriva sitt arbete, eller hur det är i skolan.

Detta kan jag få in i nya kortromaner.


Tack på förhand. Tack, tack, tack!

Hälsningar

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2016 10:50

Det blåser och snöar idag. En härlig dag att sätta sig med skrivandet. Håller på att slutföra en kortroman, den är nästan färdig. Snabbläsningar, kanske några ändringar, vila och snabbläsningar tills allt löper. Kortromanens namn, Hallå?


Vuxna syskonbarn, den ena nyss hemkommen Dominikanska ö-republiken, den andra var på väg till Guadelope.

Jag kunde känna värmen smeka min kropp, vinden som torkade bort svett. Därifrån detta ögonblickstänket kom jag på en historia


Hon ligger i hängmattan och är loj av värmen, vågorna brusar in och ut. Hela dagen har varit fylld av upptäckter, i Thailand ... någonstans. En fågel kvittrar så vackert. Sömnen är nära. En tupp galande gör att hon får en minnesbild från tidiga barnåldern, men vad det är vet hon inte. Rädslan har tagit sitt grepp om henne ...

Här börjar upptakten till något som jag inte är färdig med ännu. Den här bilden kan bli ett omslag och namnet: Tårarnas doft

 

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2016 18:48

Jag skriver en kortroman som kommer att heta "Hallå?"

Det är en thriller medialt. Telefonen ringer hemma hos Elsa, som är ensam hemma med två små barn på landet, ingen är svarar. Ibland hörs ett brusande, precis som om någon viskade.

Hon känner på sig att något kommer att hända ... Och det gör det.


Den här kortroman kommer att bli klar i slutet av mars. Vad jag skulle behöva är ett omslag som är kraftfullt, som man ser.

Har du några förslag?

Av Lill Lindbäck - 16 februari 2016 17:17

Jag såg en uppgjord video på Facebook. En ung kvinna blir våldtagen i en vit skåpbil. Utanför passerar folk. Tydligt hör man hennes rop på hjälp och killens hårda stämma.

Några knackade och gick. En kvinna stannade och knackade lätt hela tiden. Stoppade män som gick förbi för hjälp. Då gick kamerateamet ut från skåpbilen och tackade henne.


Om detta händer i verkligheten och det gör det. Är det en parkering under ett hus eller liknande. Banka på dörren. Ring genast polisen eller stoppa folk omedelbart.

Ensam är man i en jobbig situation.

Hur jag själv skulle göra. När jag sitter här i min fåtölj och tänker efter. Ja, självklart hade jag inte knackat utan bankat på dörren.

Visst, jag har sett mycket på teve och har en livlig fantasi, det är därför jag skriver thrillers. Det kan ju faktiskt hoppa ut folk och överfalla mig. De kan lura mig!

Men, tänk om det verkligen är en våldtäkt, då skulle jag inte kunna leva i min vardag genom att gå förbil.

Ha en bra dag!

Av Lill Lindbäck - 15 februari 2016 09:38

Vilken underbar dag. Det räcker att titta ut och se den blå himlen. Tänk att solen kan göra så mycket. I andra världar kan solen vara en förbannelse med tanke på utebliven regn. Här i Sverige är solen en glädje.

Idag ska jag ta en promenad. Det är alltid skönt. Sedan ska jag läsa igenom en färdigskriven kortroman som nu ska arbetas hårt. Med det menar jag att grammatiken stämmer i meningar. Att texten löper tillfredsställande. Sedan behöver jag ett omslag. Det blir svårare att hitta.

Jag är egenutgivare och ger ut mina böcker genom Vulkan, men finns också i nätbokhandeln. Har heller ingen lektör. Kanske borde jag ha det, men det går bra att läsa böckerna ändå.

När jag själv skriver mina manus, heter så innan den är färdig till bok, då lägger jag min tid på detta.

Lektören kostar en hel del.

Jag har tänkt att få böcker översatta till engelska, men vad det kostar. Anser mig inte att ha råd med detta. Så fort jag får in extra pengar ska jag skaffa någon som översätter. Önskar komma ut på den engelska marknaden.

Ha det nu underbart därute!

Av Lill Lindbäck - 14 februari 2016 12:32

Ja, jag spår mig själv med kort.

Inte alltid, men minst en gång i veckan. Jag kan bara inte låta bli. Det stämmer till en stor procent.

Min systerdotter har ett företag i Göteborg www.sjalensoas.com Hon lär ut den mediala sidan, och även att spå med kort, med mycket mer.

Jag började att lära mig spå i kort. Gick bara första gången, tyvärr, eftersom jag arbetar natten kan jag inte gå på kurserna. Orkar inte. Men korten har jag kvar hemma.

Nu ska jag in och arbeta extra i natt. Och det stämde med korten. 4 nätter på raken gör att jag inte hinner skriva något dessa dagar.


Okej, jag tänker dra 3 kort, enklast, och som vanligt tänker på mina böcker, mitt författarskap.

Frågan jag tänker på, hur går med försäljningen av mina böcker denna månaden.


Tre i svärd = Konflikt, brytning.

Vagnen = Full rullning fram, på rätt väg, möjligheter

Djävulen = Egots grepp, kan få allt jag vill ha


Hur tyder jag det här?

Nästan som jag vill, men är inte alltid vad jag tror. Tydligen kommer en konflikt  eller brytning i min närhet, det behöver inte betyda i böckernas värld.

Jag kanske får tid att skriva och får alla möjligheter.

Då önskar jag förstås att kunna få allt i min väg. Nej, men pengar till att gå ner i arbetsnätter.

Jag får mer tid över till att skriva, mer tid till att blogga, mer tid att få mina böcker "kända".

Ha en alldeles underbar dag därute!



Av Lill Lindbäck - 13 februari 2016 14:39

Jag har framför allt en hobby, att skriva thrillers och thriller medialt. Jag skriver alltså böcker. Än så länge har det blivit 8 böcker och 2 kortromaner.

Men jag älskar att fota allt möjligt. På min hemsida www.lill-lindback.se har jag mina böcker. Kanske borde jag ordna en flik med foton också. Inte för att fotona har där att göra, men det är roligt.


Här nedan kommer ett par foton. Vinter som det nu är och snart blir det vår. Jag funderar på att ta foton på en rododendronknopp. Ta foton en gång per vecka och lägga ut på min hemsida, fotona rullar.

Har du gjort något liknande?

    

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards