Alla inlägg under januari 2016

Av Lill Lindbäck - 31 januari 2016 12:16

Skriver på en novell. Jag vann, för längesedan, med den på en sida som heter 1av3. Vi var tre som vann och skulle få en e-bok, inte moderna e-pub, utan en annan enklare modell som inte passar i mobilerna eller i-pad.

Den försvann någonstans och har inte hittats. Därför håller jag på att göra om den till en kortroman, det blir tillägg innan och lite efter.

Senare, utspelas mycket med hämndens änglar, ute i skogen och i ett torp. Änglarna hämnas gamla oförrätter. Omslaget till kortromanen är tänkt en ängel med stora änglavingar.

Hm, jag får fundera på omslaget ska bli. Det dröjer till eventuellt innan sommaren som kortromanen kommer ut. Först innan detta kommer en bok med namnet "Hallå". Där har jag heller inget klart omslag till. 

Vad tycker du?

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 30 januari 2016 09:52

Min man läste på nätet om en kvinna som reste själv till Thailand. Ålder vet jag inte, men hon hade barnbarn. Tufft av henne, och härligt att läsa om. Hon beskrev olika platser och jag fick se utsiktsplats från Thailand och ön Koh Chang. Där har jag också stått. Att resa är en känsla av en dröm, kan bli en mardröm om man har otur. Men att resa tar bort vardagslivet. Alla älskar inte det livet, ibland gör inte jag heller det. Men, det är underbart!

Tänk er världens skitväder här hemma i Sverige runt januari och februari, du är Thailand och det är mellan 30-35 grader.

År 2015 utsikt från en av alla platser på ön Koh Chang, Thailand

 


Att gå på en härlig sandstrand där vågornas brus smeker fötterna. Härligt i värmen.

 


Solnedgång från en restaurang. Här beställde jag en drink mest för färgens skull.

 

Av Lill Lindbäck - 29 januari 2016 14:37

Det är inte svårt att skriva, det är svåra är, är att få ut manuset till ett förlag som vill läsa och anta det. Fem till tio blir antagna varje år. Om du är egenutgivare och gör allt själv kommer jobbet att bli tufft. Du behöver mängder av reklam och reklam kostar om det inte går att göra reklam via bloggen. Idag finns mängder av författare. Det verkar vara överetablerat.

Hur ska du då börja?

Hur gör andra?

Jag tittade i böckerna hemma hur de började. Hur texten skulle vara. Skriva mycket eller lite.

Vad ska jag skriva om? Hur mycket text ska det vara? Tankarna var många.

Börja med att skriva av hjärtats lust. Då blir det oftast bäst.

Vill du skriva en kärleksroman eller thriller? Kanske rentav skräck.

Hur vill du att karaktärerna ska vara? Går de i skolan eller arbetar de. Vad arbetar de med? Råkar någon av dem ut för något?

Beskriv karaktärer, beskriv lite av vad dem gör och omgivningen, men glöm inte den röda tråden.

Sedan kommer andra viktiga saker. Läs igenom! Inte två gånger, utan kanske trettio gånger. Låt någon eller några andra läsa ditt alster. Önska att de kommer med konstruktiv kritik, självklart också positivt.

Glöm inte att ta till dig vad de tycker, men glöm inte heller att om det är tio som läser din bok, tycker alla tio kanske olika.

Med andra ord är det viktigt hur DU tycker om din bok!

En sak till. Det kan ta tid att skriva. Låt det ta tid. Ibland får man lägga undan allt pga skola, eller jobb. Fritiden finns där med allt annat som tillkommer och är viktigt.

Lycka till!

För mig är det en lycka att skriva. Har även kommit ut med två kortromaner. Den sista är inte riktigt klar. Finns även i e-bok.

 

Av Lill Lindbäck - 29 januari 2016 10:13

Och så hände det är egentligen inget spännande och det är inte säkert att något kommer att hända, men ...

Jag läste på "Författare på Facebook" om en novelltävling i en tidning som heter "Senior" för äldre och pensionärer. Egentligen har jag inte tid, men det känns ändå lockande.

En tävling där man vinner pengar och får skatta för dem, men här är det inte pengar som gäller, utan om att skriva och kanske glädja andra.


Har du någon gång varit med om ett ögonblick där du bara hängde på? Berätta gärna!

Av Lill Lindbäck - 27 januari 2016 09:13

  1. Jag skriver thrillers, även med medial inriktning.
  2. Foto - att ta foton, speciellt på vyer, men också blommor och annat smått och gott.
  3. Resa - resor är ett sätt att leva, mitt är upplevelse och avkoppling

Sedan finns annat men tid finns inte över. Här nedan en inzoomad bild på en av mina orkidéer. Här använde jag makrolins.

 


Av Lill Lindbäck - 27 januari 2016 09:08

Ja, jag tog en Time out. Mitt nattjobb tar mycket energi, men också författandet. Sedan händer det alltid något trevligt under lediga dagar. Men också att hänga framför teven är en avkoppling från allt.

Jag har slutfört ytterligaren en kortroman "Ingen vet".

Finns endast i nätbokhandeln, billigaste är www.vulkan.se

Bild kommer senare.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards