Alla inlägg under februari 2022

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt. 

Trots det är vi i Sverige skonade från mycket elände när det gäller väder och jordskalv mm. Såg till exempel en serie från Norge, kommer tyvärr inte ihåg namnet. Första delen rasade en bergsvägg ner i havet eller fjorden som orsakade höga översvämningar. Nästa serie var att paret hade skiljt sig, hon tog sina halvstora barn med sig till Oslo och jobbade där. Han hade fått probelm med nerverna, så många hade dött tidigare. Han fick reda på att eventuella skalv skulle drabba Oslo. Han åker till familjen, men ingen tror honom. Jag hoppar över resten.

Det blev ordentliga skalv i Oslo. Efter filmen/serien var slut googlade jag på Oslo och skalv. Tydligen kan spänningar under jorden ge upphov och aktivera gamla förkastningslinjer och då uppstår det skalv.

Ett stort skalv inträffade 1904 runt fjorden i Oslo. Då och då blir då mindre skalv som känns ända ner i Bohuslän. Detta hade jag aldrig hört förut. Ser man på fiction tror jag åtminstone att det mesta är påhitt, nu fick jag lära mig något nytt.

När skalvet kom utanför Kungsbacka i havet kändes det flera mil bort till Göteborg. Jag jobbade då. Kommer inte ihåg vilken tid på dygnet, arbetar natten. Det fullkomligt dånade under fötterna på oss och glas i ett vitrinskåp klirrade högt. Kändes som något höll på att explodera med ett dovt ljud och sedan blev det tyst.

Ett jordskalv ute i havet hade inträffat. Tänk då människor som upplever upp till åtta på Richtersskalan. Hemskt.

Slut på hemskheterna. Nu har jag annat för mig.

Ha en bra dag.

Lill Lindbäck

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15

Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommaren blir det tre år sedan. Redan då kände jag för att byta namn, men mina böcker och på sociala medier är det svårt att byta namn, därför kommer jag att ändå starta på nytt med med mina böcker och det nya namnet, dessutom en ny hemsida. Mitt liv blir lite nytt, men jag är ändå jag.

Energi och lust till att skriva böcker, vara ute på sociala medier samt blogga försvann då. Jag slutförde en bok, men det var en kamp att skriva, hade absolut ingen lust eller energi till något mer än bara finnas till och att ha trevligt. Jag har bilat mycket i Sverige, än så länge har jag inte kommit ovanför Stockholm.

Jag visste inte varför min man ville skilja sig mer än att han ville ha ett annat liv. Det kändes svårt. Vi fick många år tillsammans. Nu vet jag varför. Han valde Thailand och allt som det innebär. Jag visste, men det var något som inte släppte. När jag nu för någon månad sedan fick reda på att det jag visste verkligen var sant släppte något inom mig.

Energi och lust ökar inom mig. Den äkta glädjen kommer mer och mer.

Varför jag väntar med att byta namn har att göra med eventuellt en resa i april och då vill jag att allt ska vara klart, men som det är idag måste jag först byta namn och sedan nytt pass, det går säkert fortare än jag tror, men för säkerhets skull väntar jag till efter sommaren. Nu har jag tid att påbörja ett bokmanus.

Hoppas att du har det bra därute och att snart corona släpper, alla är trötta på den.

Lill Lindbäck  


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards