Alla inlägg under maj 2014

Av Lill Lindbäck - 31 maj 2014 11:32

Hur ska jag konkurrera med tusentals andra? Hur ska man göra sina böcker kända för andra utan att det kostar skjortan. Tidigare skrev jag om min första bok *Upptäckten*. Den blev tjock och kostade pengar för läsaren. Jag återkommer med hur jag gjorde.

Av Lill Lindbäck - 28 maj 2014 14:45

Att våga fast du är rädd. I mina böcker vågar huvudpersonen och får även hjälp från vänner. Jag önskar att jag skulle ha vågat. Hur är du som person? Om du ser något som du inte borde ha sett, något som gör att du måste ta konsekvenserna av ditt handlande, skulle du ha vågat då.

Nästa blogginlägg sker till helgen och då om första boken "Upptäckten". Alla böcker finns även i e-booksform.

Av Lill Lindbäck - 24 maj 2014 11:09

Att skriva för mig är ingen svårighet, men att få svenskan att flyta på bästa sätt är en helt annan historia.

Hur börjar man skriva? Du har en idé och skriver ner den. Tänk dig att bygga ett hus. Först lite planer, sedan hur huset ska se ut. Huset byggs upp. När det mesta är klart ska huset till sist inredas med kök, golv och tapeter. Likadant är det att bygga en bok. Vad ska boken innehålla. Namn på personerna. Var och hur ser det ut där de bor. Vilken omgivning? Vad ska hända? Vad kommer att hända? Till slut har du skapet ett alster som bara är ditt. Nu kommer det stora jobbet. Rätta, ta bort, lägga till, fel grammatik, meningsuppbyggnad mm. Du läser om och om igen. Låter ditt alster vila några veckor kanske längre. Läser om och om igen och rättar, självklart. Du låter någon som är duktig på att se "felen" läsa boken, den personen tycker till och kanske skriver något som du ska tänka på. Du rättar igen. Till sist skickar du in till ett antal förlag. Förhoppningsvis får du svar. Den stora procenten får nej tack. Förlagen får in tusentals med manus varje år. De ska sålla, men hinner inte alltid detta. Därför går många författare eller blivande sådana ut till nätbokförlag och ger ut själva. Då får du hela ansvaret på dig själv. Även omslag till boken. Till sist baksidetexten.

Här slutar jag för dagen och återkommer.

Av Lill Lindbäck - 22 maj 2014 14:19

Efter en händelse, en panikångestattack, som jag aldrig tidigare hade upplevt, satte jag mig ner och skrev. Senare förstod jag varför jag hade fått attacken, men den historien är helt ointressant för andra.

Varje dag skrev jag ner och om händelsen, känslorna beskrevs dessutom. Jag trodde att jag hade blivit sjuk. Ordentligt sjuk. Eftersom dagarna gick ändrades historien till att bli något spännande. Jag hade nuddat vid ett bokmanus i thrillerformat. Hjärtat slog med glädje. Den glädjen jag kände genom att skapa berättelsen finns inga ord för. Panikångesten försvann bort och jag började drömma om en hobby jag aldrig trodde mig få uppleva. Jag, som älskar deckare och thrillers, men vägen dit skulle bli lång, mycket lång. Här är boken jag började med, även den ändrades. Varför? Det får du läsa om senare.

 

Av Lill Lindbäck - 22 maj 2014 07:55

Idag tänker jag börja med att skriva om hur, när och varför jag började skriva thrillers mm, även medialt. Idag har jag skrivit 7 böcker, som även finns i e-boksform. Du kan ha med dig ett mindre bibliotek av böcker med en e-bok.

  Den första boken blev Upptäckten.


Av Lill Lindbäck - 22 maj 2014 07:46

En bok att läsa i solstolen eller under skuggan?

Thriller mm, även medialt. Sök på mitt namn LILL LINDBÄCK. Finns i mjuka böcker och e-böckerna.

Köp av hjärtats lust.

  Tack på förhand!


Av Lill Lindbäck - 21 maj 2014 10:05

Blir du stressad av vädret och alla måsten som ska hinnas med? Njuter du i grönskan? Gör du något du aldrig brukar? När jag arbetade på kontor tog jag ledigt ett par timmar, om det gick, för att sitta på en parkbänk och njuta av alla glada människor.

Av Lill Lindbäck - 20 maj 2014 10:48

Jag skriver böcker och undrar nyfiket, vad är egentligen kärlek - för dig?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards