Direktlänk till inlägg 21 november 2020

Den här helgen går jag i idé

Av Lill Lindbäck - 21 november 2020 16:02

Jag går i idé, inte bara det att blåsten tar i och regnet slår mot rutan, ska bli värre i morgon. När jag jobbar går jag i en slags idé. Jobba natt kanske många tycker att det är enkelt, men så är det inte. Vända på dygnet tar på kropp och själ, ändå jobbar jag kvar och har gjort det i många år. Myclet är det för att jag skriver spänningslitteratur. För tillfället, ett längre tillfälle, har jag tagit det lugnt. Ibland behöver man göra annat i livet och det har varit så. Visserligen har jag sakta påbörjat bearbetning av nästa manus.

Att skriva en bok är väldigt lätt för en del, så tycker och känner jag, det är inte svårt att skriva själva handlingen, för mig har det svåra med att göra är själva texten, språkliga bruket, det här med grammatik och meningsuppbyggnader.

Jag var ett barn som inte förstod hur viktigt det var med skriften, jag älskade att läsa som barn och dess historier fick mig att ta andra vägar och drömmar. Eftersom jag var dålig i grammatik, så fick jag låga betyg, allt annat var bra. Skolan brydde sig inte då. Tänk om lärarna hela tiden peppade sin elever när de gör bra, för i så fall många gånger kommer det andra sedan. Jag såg aldrig felen, jag förstod dem heller inte. Om du visste vad jag har jobbat med detta. Allt går. Eller allt går att göra det bättre. Jag har i allafall gjort det. Skrivet ett antal böcker. Vad människor än tänker och tycker om dem, så har jag skrivit dem. Det ligger mycket arbete bakom. Visserligen har jag haft lätt för att skriva och fort går det, men som sagt, när manuset ska råläsas hittas mycket fel, och då går maskinen in, hjärnan, den jobbar på högvarv. Det är detta som tar mycket av min tid. Att läsa igenom, rätta, göra om, ta bort, lägga till osv.

Trots slitet med eftermanuset, så att säga, njuter jag väldigt av att skriva, man kommer in i en helt annan värld, en värld som jag alltid har haft med mig när jag åkt buss, spårvagn, bil eller varit ute och gått.

Många säger att de inte kan skapa, jo, du kan skapa, du kan göra, du kan få till dig något som intresserar just dig, men du får jobba på det själv. Ingen annan gör det åt dig. Lyssna på andra, men gå efter vad ditt hjärta säger, eller hjärna.

Det som känns bäst för dig blir oftast bra. Blir det dåligt, då är det en erfarenhet.

Ha det bra under lördagskvällen.

Här kommer ett foto på en vacker ko. Bara att drömma och ta till sig. Du kan göra vad du vill i ditt liv, men räkna hårt jpbb.

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se

 

 
 
Sara

Sara

22 november 2020 10:19

Håller med om det där med att jobba natt, det är inte så enkelt!

http://https://www.silverbeerg.com

Lill Lindbäck

26 november 2020 21:47

Tack Sara, något positivt är att man har lite tid att göra annat. Jag skriver spänning/thrillers. Nu har det gått ett tag i vilans tecken. Just nu, torsdag kväll, skulle jag börja läsa ett manus som är klart, men en del ska ändras. Det ska jag skriva om nu 26/11. Ber om ursäkt att det tog tid innan jag svarade dig. Har varit lite upptagen.
Ha en trevlig kväll/dag
Hälsningar Lill

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards