Direktlänk till inlägg 14 november 2017

Använder du cykelhjälm? Gör du inte? Läs detta inlägg då.

Av Lill Lindbäck - 14 november 2017 17:16

Huvudet är en av de viktigaste funktionerna i vår kropp, där finns bland annat syn, lukt, smak, hörsel, känsel och balans vilka är de vanligaste sinnen vi pratar om.

Varför jag ville beskriva en så lätt sak med att använda hjälm, såg nämligen ett program på teve. Två kvinnor krockade i en viadukt. Den ena kände sig yr och båda hade skador både här och där. Kanske inte så farliga, men smärtsamma sådana. Nåja, för att återgå till den som kände sig yr. På sjukhuset inom ett par dagar fick hon 2 hjärnblödningar. Hon hade därmed förlorat lukt och smakkänslorna. Under tiden ambulansen höll på med dessa två kvinnor kom tre andra cyklister, även dessa kvinnor, cyklandes förbi. Ingen hade HJÄLM. Vad tänkte de när de cyklade förbi dessa två kvinnor?

Tänk dig själv hur underbart en vacker blomma kan dofta, eller en människa, varför inte en liten bebis. Smakkänslor, det behövs kanske knappt skrivas om. Tänk om du åt mat, som du vet smakar fantastiskt med alla slags örtor och kryddor i, men känner absolut inget. Hjärnan består av så mycket mer, väldigt mycket mer, du kan ha otur att slå dig illa och inte minnas eller kunna skriva bara för att du inte skyddade huvudet med en hjälm.

Kvinnor är dåliga på att använda hjälm, troligen beror det på att de ser fula ut i håret. Är det så viktigt hur man ser ut? Är det inte viktigare att hjärnan får vara frisk och intakt?

Lukten

 

Smak av kryddor och örter

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards