Alla inlägg den 29 maj 2019

Av Lill Lindbäck - 29 maj 2019 07:44

Jag ska erkänna hur dålig jag är på allt inom EU. Det sägs att EU är verkligen bra för alla länder, i alla fall de fattigare. Självklart är det bra att hjälpa andra, ju bättre välstånd, desto bättre mår länderna. Konstigt att vissa länder får vara med, som Grekland exvis. Kanske beror det på att Grekland ligger nära länderna österut. I Grekland hade de tidigare, nu vet jag inte, pensionsålder som låg runt 55 års ålder. Inte undra på att landet har sämre ekonomi, inte att förglömma hur många hotell och restuaranger som inte betalar ordentligt med skatt. Ett land måste få in skatt för att klara sin ekonomi. Självklart. Sedan måste jag säga att vi i Sverige betalar löjligt höga skatter.

Nu kommer jag till hur mycket vi betalar till EU. Jag gick in på Sveriges Riksdag och sökte på detta. Skattebetalarna i Sverige bör veta att vi betalar ut 24-44 miljarder kronor/år de senaste åren. Sedan tittade jag under Europaportalen där står det att Sverige betalar 29-39 miljarder de senaste 7 åren. Jag läste också om olika avgifter som dras bort eller läggs till. Det är en hel vetenskap. Som alla vet kan vi söka bidrag från EU och Sverige har då fått tillbaka enligt Sveriges Riksdag 10-12 miljarder. Om vi då betar 44 miljarder och får tillbaka 12, då har vi betalat in 32 miljarder kronor. Tänk så mycket gott dessa pengar hade gjort i vårt land.

Länderna inom EU är det Sverige som betalar näst högsta summan. Konstigt egentligen, vi är ett land runt 10 miljoner invånare. Vi är ett rikt land, sägs det. Ja, inte konstigt med våra höga skatter. Tänk om alla länders invånare fick betala skatt och arbeta till samma ålder som i Sverige, då kanske länderna också hade haft det bättre. Hursomhelst, Sverige är ett rikt land på många sätt och vi har ett fantastiskt skattesystem. Många tycker att vi ska betala höga skatter. Ja, det är alltid bra att hjälpa andra, men som vanligt blir jag lika arg när jag tänker på statliga och kommunala instanser såsom sjukhus, andra vårdinrättningar och äldreboenden, för att inte tala förskolor och skolor, detta är ett axplock, men så viktiga. Jag önskar att mer pengar hade gått till dessa instanser.

Solen lyser från en blå himmel, lite vitt sudd finns det också. Det ser härligt ut. Idag har jag lite ärenden att uträtta. För övrigt är det plock och städning som gäller.

Ha en fantastisk dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böcker finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards