Alla inlägg den 21 januari 2019

Av Lill Lindbäck - 21 januari 2019 06:44

National Geographic fick jag fram mer om Silverfisken. Har ibland funderat hur länge den har funnits. Inget jag går och tänker på egentligen, men tanken har kommit. Då och då kan en silverfisk dyka upp i badrummet. Såg en nyligen, men innan dess var det ett tag sedan. Även för övrigt kan den dyka upp här och var i ett hem, läste jag.

De trivs i fuktiga badrum och även smutsiga. Hur fort blir det inte dammigt i ett badrum med alla handdukar? De giller även håravfall, men detta med smutsiga badrum behöver inte stämma. Silverfisken äter allt med stärkelse, som bland annat finns i håravfall. Det stod i tidningen att man skulle vädra mycket.

Silverfisken är inte farlig, bits inte och överför heller inte sjukdomar. Däremot kan de göra skada om du hittar Silverfisken bland dina böcker eftersom de gillar limmet i bokryggarna, eller bland skafferiets matvaror.

Silverfisken har funnits runt 400 miljoner år och i stort sett som den gången de gick upp från vattnet.

Tänk att just detta lilla djur har funnits så länge.

För övrigt har jag för en stund sedan kikat efter blodmånen, eller vad experterna kallar fenomenet för. Det är molnigt över göteborgsområdet och från där jag stod såg jag inget.

Helgen gick fort. Jag jobbade en natt, skulle ha jobbat tre, men fick ringt in en tidigare pensionerad kollega som ställde upp och jobbade de andra två. Det behövdes. Jag tog ut semester. Fortfarande har jag ryggskottskänsla. Det värker i ryggen ner i ändan och i natt värkte det i benen. Jag tror att jag har tränat för mycket. Eller rättare sagt, jag har förslitningsskador, inget som läkarna säger, utan att jag själv förstår det, detta gör att jag känner smärta så fort jag tränar mycket och då behöver det inte vara så. Under helgen har jag varit ute och gått, emellan detta satt jag i min sköna fåtölj och såg bland annat på skidskytte. De svenska damerna var fantastiska. Tre stycken kom in på 4, 7 och 10:de plats.

Idag ska jag dammsuga och plocka lite, dessutom eller den mesta tiden ska jag skriva på nästkommande del av min thriller. Del 1 har blivit klar, men inte kommit ut. Del 2 kommer att heta Frihetens Vind. Och så ska jag gå ut och gå för att inte stelna till. Människan är byggd för att röra på sig. Under Andra världskriget hade en japansk soldat suttit still och vaktat ett ställe i 48 timmar, han fick en blodpropp och dog. Så för mycket stillasittande är inte bra för kroppen. Inte för själen heller. Motion stärker faktiskt själen och även immunförsvaret.

Ha nu en trevlig måndag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards