Alla inlägg den 18 juli 2018

Av Lill Lindbäck - 18 juli 2018 07:44

Jag var i Ystad förra helgen med en väninna. När vi lämnade Ystad hade vi redan bestämt att ta oss till Lunds Domkyrka, och det gjorde vi. Tänk dig att gå in i en byggnad i Sverige som öppnades år 1145. Jag trodde inte att vi hade så gamla kyrkor i Sverige. Min väninna gjorde mig uppmärksam på att det inte fanns bänkar i kyrkan utan stolar. Ja, visst kan bänkarna ha varit utslitna, men tänk om det inte fanns bänkar heller på den tiden. I Ortodoxa kristna kyrkor finns inga bänkar eller stolar. Folk ska stå upp och lyssna på budskapet. Inte sitta ner och slumra till. Jag var i Göteborgs Domkyrka, mycket nyar sådan om man jämför med Lunds. I Göteborgs Domkyrka gjorde jag en tur i med en vaktmästare som berättade. Oj, vad han berättade. Bland annat satt fint folk i egna som "loger", de hade även en egen ingång. Du förstår, fattiga luktade illa. De tvättade sig inte speciellt ofta. På den tiden fanns varken duschar eller badkar i hemmen, inte heller tvättmaskiner. Behövde man vatten fick det bäras in utifrån, kanske till och med en bit bort.

Nåja, nu var jag i Lunds Domkyrka, de hade ett ur med horoskop och astrologi. Jag tänkte visa lite bilder, men börjar på Lunds Domkyrka och jag står jämte en stor ljusstake, mest för att man ska se hur stor den är.

Lund grundades år 990. Göteborg i början på 1621. Ingen vet exakt, staden har dessutom flyttats ett antal gånger på grund av grannarna Danmark, men också Norge. Förr krigades det friskt.

Nu ska jag lägga mig efter mitt nattjobb.

Ha en fantastisk dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

Här nedan en liten del av Lunds kyrka

 

En del av interiören från kyrkan som är väldigt stor.

 

Här är ljusstaken. Den har jag inte läst om, men ska se om jag hittar något intressant om den.

Bronsljusstake, 3,5 meter hög, som gjordes i Tyskland i slutet av 1400-talet. Påminner om 7-armad ljusstake som stod i templet i Jerusalem.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards