Direktlänk till inlägg 23 augusti 2019

Blir inte du trött på skottlossning o bomber

Av Lill Lindbäck - 23 augusti 2019 10:16

Jag vet inte vem som ligger bakom dåden. Gängen, självklart, men nu är det en förskola. Är det någon som har blivit hotad? Någon kriminell som inte har fått in sitt barn på förskolan? Har inte personalen varit vänliga nog mot någons barn? Är det någon som inte förstår att förskolan har inte med att göra vems barn som blir intagen. Eller är bombdådet riktad mot en specifik person, fast alla blir drabbade. Är det så gärningsmännen gör?

Vad är det för fel i huvudet på sådana människor?

Jag vet att unga människor dras in på brottets väg mycket på grund av tjusning och spänning, eller att någons storebror eller kompis är med. Men det kan också vara så att den yngre dras in genom hot av just dessa kriminella och vågar inte göra annat än vad de kriminella beordrar.

Jag vet också att det fanns en gata i Göteborg, där de kriminella hade tagit över. Kanske finns det fortfarande sådana gator. Personer som vistades på gatan var tvungen att visa upp att de bodde där, annars blev de bortkörda. Vad liknar det för något?

Jag undrar en viktig sak, hur blir dessa personer uppfostrade? Den största procenten är invandrare som befinner sig i dessa gäng. Jag vet också att jag har fått höra orden, de är bara pojkar, och pojkar får göra det de har lust till. Flickor ser du nästan aldrig i gäng eller som gör brott, därför att de är hårt hållna hemma.

Jag vet också i en klass för 11-åringar, där en pojke som blev kär i "fel" flicka och skickade sms till henne. Precis normalt för mig, och så oskyldiga dessa 11-åringar är. Blivande tonåringar som trevar sig fram i livet. Jag kan berätta för dig att pojken blev hotad av flickans familj, särskilt hennes bröder. Eftersom de gick i samma skola bodde de flesta i närheten. Den 11-åriga pojken hade en storebror som var bästa kompis med flickans bror, men en sak kan jag beskriva, efter vad som sedan hände var inte de där två bästa vänner. Den 11-åriga pojken blev lockad att träffa några, men storebrodern blev orolig och förstod att något var på gång, han hade hört vad som hänt. Därför gick han för att träffa sin bästa kompis. En storebror, tror att han var runt 15-17 år, som var rädd om sin lillebror. När han kom till platsen där mötet skulle ske stod hans bästa vän och några killar till. Han sa ungefär så här; jag kom i stället för min bror.

Så sa han till polisen när han låg svårt skadad på sjukhuset. Mer ville han inte säga, mer vågade han inte säga. Jag kan förstå en sak, någon skulle säkert få sätta livet till i hans familj. Den bästa vännen var inte en riktig vän.

Så är det i vissa familjer. Hade jag varit yngre idag, då hade jag passat mig väldigt noga för att träffa "fel" man. Alla i familjen kan vara väldigt trevliga, men om du gör något som inte passar pojkvännen eller familjen, då skulle jag inte vilja vara i närheten. Det finns gånger vi människor gör fel val i livet. Fel val av flick/eller pojkvän. Svartsjuka, hämnd, familjen som bestämmer.

Du som har träffat en pojkvän där systrarna hålls hårt, du kanske inte tänker på det då, du kanske ser det som om de är väldigt rädda om sina döttrar och du tycker att de bryr sig. Ja, självklart, bryr de sig. En del familjer bryr sig så mycket att de skär ned allt tänkande hos döttrarna, de kanske ska giftas bort. Familjen betyder allt och du kanske kommer från ett trassligt hem och känner dig trygg hos dessa. Jag kan förstå det med tanke på hur du kanske då har växt upp med. Men, det kommer en dag då du känner dig snärjd, då du tycker att din pojkvän eller man bara går ut med sina vänner när det passar. Det gör dem, och du har inte med det att göra. Du får inte gå ut och träffa dina, det bestämmer han och hans vänner, men glöm inte familjen. De har kontrollen, då pratar jag inte om bara familjen utan hela släkten.

Givetvis har alla människor en fri vilja, men låses den in börjar den fria viljan att visa sig. Du kan slås ned psykist eller fysiskt, och då är du därnere med inget värde. En dag börjar du resa dig igen ...

Jag skulle inte vilja vara i dessa kläder. Tänk dig för vem du gifter dig med och vilken familj denne person har.

Efter en omskolning gick jag på ett studiebesök på ett ställe där muslimer hade en lägenhet. Där fanns bara kvinnor, blandade från olika världar. Dessa jag fick tala med var svenskar och finska kvinnor, alla hade hucklen på sig. De älskade livet med sina familjer, ingen hade tvingat dem och de hade självmant konverterat. Okej, bra för dem att de var lyckliga. Den dagen när lyckan inte längre finns, då undrar jag vad som händer och vad händer med deras barn.

För min del skulle jag känna mig snärjd över ett huckle. Mössa kan jag ha på mig på vintern eller när det är kallt, men jag kan ta av mig det när det passar. Ibland vet jag inte när religion är religion eller om det är en kulturellt.

Från det ena till det andra, igår hade jag nästan en heldag med min väninna. Vi åt lunch på ett ställe, kaffe och kaka på ett annat ställe. Sedan blev det en långpromenad. Jag kom hem vid 18:30-tiden. Trevligt att njuta av livet.

Jag är ledig över helgen och tycker att det ska bli väldigt skönt med alla mina lediga dagar!

Ha en skön helg, om vi inte hörs.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via www.vulkanmedia.se sök på Lill Lindbäck eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se kommer att göras i ordning senare. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards