Direktlänk till inlägg 1 juli 2019

Läste i GT/Expressen

Av Lill Lindbäck - 1 juli 2019 08:46

Jag läste om en som skriver för tidningen att kommunen borde införa gratis kollektivtrafik för alla. Låter toppen, då ökar förstås skatten - igen. Genast kommer en följdfråga. Hur ska alla som vill åka gratis då få plats? Mer bussar i trafik och mycket mer spårvagnar.

Givetvis är ovanstående tankar om gratis kollektivtrafik viktig, men hur finansieras detta och hur mycket kostar inköp av ännu fler bussar och spårvagnar. Behövs det nya hållplatser och spår får både bussarna och spårvagnarna? Då blir det en stor kostnad för oss göteborgare som redan är tyngda av Västlänkens miljarder som pumpas ut av skattepengar, pengar som först och främst kommer från vägtullarna och om de flesta vill åka kommunalt vem betalar för tullarna och alla dessa skatteintäkter.

Visst är det bra med att ställa bilen hemma med tanke på miljön. Med åren har jag blivit allt latare och tycker att det skönt att spara tid som blir när jag åker tur och retur, även då dörr till dörr. Jag sparar lite mer än en timma per eller kväll och morgon, eftersom jag arbetar natt. När jag går av ett arbetspass är det skönt att komma snabbt hem, men ibland åker jag kollektivt. Jag hade inte bil under många år utan åkte kommunalt vart jag än skulle. I väldigt många år bar jag hem stora kassar, ibland om det var fest eller födelsedag då fick jag gå/åka kommunalt två gånger för att få med allt. Oftast fick jag förbereda tidigt med att handla varje dag. Idag förbereder jag också, men nu har jag bilen när jag storhandlar.

Apropå bilen, vissa forskare från världens hörn säger att bilarna släpper inte ut lika mycket som förr. Gamla bilar släpper ut mer. Det är bra med miljötänk, men jag försöker tänka ut om det finns mer faktorer än bilar och flygplan som släpper ut gifter. Exvis skövlar storbolag skogar, säljer detta och säljer sedan ut marken. Träd friskar upp luften, träd är oerhört viktiga på vår jord. Sedan blir vi alltfler på jorden. Från flygplan under natten ser man hur städer lyser upp, det generar säkert värme. Vi får inte heller glömma att vi människor andas och luften omförvandlas. Miljön - det är ett väldigt stort ord och innefattar väldigt mycket. Det viktigast är hur vi människor tar hand om vår miljö. Se bara på våra hav och stränder, speciellt efter vintern och stormar. Folk städar stränderna från tonvis av skräp. Givetvis kan det blåsa skräp från våra miljöstationer, men människan är ändå värst. Jag har sett många som slänger sitt skräp där de står eller går.

Som vanligt spårar jag ut lite ...

Ha nu en fantastisk måndag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards