Alla inlägg den 27 juni 2019

Av Lill Lindbäck - 27 juni 2019 14:09

Nyss kollade jag i Aftonbladet om giftiga växter. Rhododendron och Trädgårdshortensia, visste jag faktiskt inte om, men Gullregn, tror också Blåregn, men den var inte med i samtalet, Änglatrumpet, det var mer blommor och buskar.

Det jag inte visste och som jag själv aldrig har plockat är Ramslök, den går att äta, den går att göra Pesto på, men då visade hon Liljekonvaljen, så väldigt lika blommor. Jag tyckte att stjälken och bladen på Liljekonvaler är något tjockare, men som de sa, plocka inte sådant du inte kan. Usch!

Jag är en nybörjare på svampplockning, jag har plockat i några år, men är så osäker att varje år är som ett nytt. Förra året i augusti månad köpte jag 2 nya böcker. Jag var överlycklig med dessa fina foton. Trattkantarell är den lättaste och även vanlig kantarell, men även där finns svampar som liknar dessa. Tvi, tvi, tvi

Grannfrun är från Thailand, hennes syster skilde sig och flyttade dit. Tillsammans plockar de sådant som jag alltid har trott var ogräs.

Mina tankar går till hur det var förr, innan industrisamhället, hur levde folk då. Fattigdomen var stor. Var familjerna ute och plockade ogräs som gick att äta? Förr plockade vi lingon och blåbär, fanns det vilda hallon plockade vi dessa också. Mamma ville aldrig plocka svamp, därför blev det ingen svamp heller. Men det finns så mycket mer. Förr hade jag ingen aning om detta med Ramslöken, även den växer vild på olika ställen. Skulle den växa i min trädgård hade jag trott att det antingen var Liljekonvalj eller rent av ett ogräs. Ramslöken luktar, om jag minns rätt, vitlök, men jag är osäker. Apropå Vitlök, jag tror att även den kan växa vilt.

Ha en toppendag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och trhiller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards