Direktlänk till inlägg 26 juni 2019

EU-immigranter, fint ord för tiggare

Av Lill Lindbäck - 26 juni 2019 14:20

Kan man verkligen säga att tiggare är EU-immigranter? Jag trodde att de flesta bodde i bland annat Rumänien. Polisen har efter ett tags spaning anhållit 6 st immigranter, dessa ska ha sålt knark. Jag hade faktiskt inte aning om det. Många tycker att vi ska hjälpa dessa personer, kanske är det fel på mig som inte vill. Vi har faktiskt svenskar som åker till Spanien för att dricka och festa, deras pengar räcker heller inte till, de tigger också i Spanien.

Jag tror att det är svårt att få stopp på tiggeri. I min kropp eller hjärna händer det något, jag blir arg. Många gånger har jag själv eller med andra diskuterat varför. Kanske är det det dåliga samvetet. Jag vill inte ge pengar till någon som säger hej. Jaha, jag ska ge mina pengar till dig bara för att du säger hej?

Sedan har vi EU, för att slippa alla dessa tiggare i Europa så betalar EU stora mängder pengar till Rumänien för att de ska hjälpa sina romer/tiggare. I mitt nästa liv, i en lägenhet, har jag mer tid att läsa och gå in mer för varje undran jag har. En av dessa undringar är om EU kollar upp vart pengarna tar vägen.

Min arbetskamrat, pensionär och bor på en mindre ort, berättade att han hade talat med en tiggare, som då berättade att pengarna han fick ihop gick till att bygga ett hus med, och det hade han gjort, men hans landsmän, grannar eller dylikt river ner det. Många personer som bygger på sitt hus och det över generationer med flera lägenheter i samma hus, till barnen eller för att hyra ut, de bygger också höga murar, som skydd, mot tex tjuvar. Det har jag sett med egna ögon. Kanske vi svenskar ska sätta oss på vår lediga tid och tigga ihop pengar till att köpa en fastighet, tomt, och med tiden bygga på det när pengar finns. Det är kanske vi som är dumma.

Jag minns när tiggarna kom till Göteborg, en dag var jag ute på en av våra öar. Mina väninnor och jag kom till livsmedelsbutiken och döm om min förvåning, där satt en tiggare. Hur hade han hittat dit ut, till en affär som jag inte hade hittat till. En av mina väninnor berättade när hon parkerade bilen utanför Stora Teatern, själva teatern som sådan finns inte längre, huset står kvar till annat, då såg hon på parkeringen att en man gick ut ur en bil, med sig hade han lappar som han delade ut till tiggare, dessa kom från buskage runt omkring. Organiserat? ja, det anser jag. Självklart finns det sådana personer som kommer hit själva och försöker tigga sig fram eller kanske skaffa ett enklare jobb. Tycker jag synd om dem? Ja, absolut. Det kan inte vara lätt att behöva åka hemifrån och sitta och tigga. En kollega till mig gick på Linnégatan, gatan är väldigt populär. Hon bor själv i närheten. När hon handlade såg hon samma kvinna som alltid, ung, senare på kvällen tog hon sig en promenad, då såg hon samma tiggare och nu hade hon vackra kläder på sig. Mobiler har de alla, ibland modernare än vad jag själv har. Fattiga? Ja, det tror jag fortfarande. Men jag tror också att detta med att sälja knark tvingas en del till, svenskarna har allt mindre med kontanter på sig och bösserna klirrar inte lika mycket. Kriminella rumäner tvingar tiggarna till att sälja droger. Jag såg på Uppdrag granskning ifrån Norge, där hade journalister kollat upp en liga med EU-immigranter. Det var detsamma där, tiggeri, drogförsäljning, prostitution på kvällarna och en del lurade fulla män vid bankomaterna. Fattigdom och förtryck kan vara grym. Det är inte lätt. Kanske jag hade gjort likadant, vem vet. Inte heller skulle jag veta hur det är att tvingas in i en kriminell liga.

Ha nu en skön dag därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards