Alla inlägg den 3 juni 2019

Av Lill Lindbäck - 3 juni 2019 11:02

Jag åkte till Barcelona i torsdags. Tyvärr har jag inte tid att tanka över alla foton till datorn för att visa er nu. Jag står samtidigt mitt uppe i en flytt till mindre bostad.

I torsdags kväll kom jag någon timma för min väninna till flygplatsen i Barcelona och skulle invänta henne där. Vi kom från olika håll i Sverige. När jag gick av planet följde jag skyltarna för att hämta bagaget. Jag åkte bara med handbagage, väninnan hade en resväska. Jag gick dit och väntade, men sedan tog jag mig där taxi och bussarna utgår, för så att säga kolla lite. Jag gick tillbaka in i terminalen och tittade. Med andra ord hittade jag inte hennes utlämning av resväskor. Trodde att jag var smart och gick tillbaka till taxibilarna. Vår var förbeställd. Jag avslutar berättelsen att vi hittade inte varandra och hon hittade inte taxin. Så började vår resa i Barcelona. Var och en tog taxi till hotellet. Helena, hade precis kommit före mig. Vi skrattade en del. Checkade in på hotellet och vårt fina rum, senare åkte vi högst upp 11:e våningen, där det fanns en liten swimmingpool och en del sittplatser, vi hade en bedårande utsikt över stan. Vi bodde nära hamnen, kanske runt 5 minuters promenad. Nu tänker jag inte gå in på detalj. Vi åkte mycket med en turistbuss som vi betalade för 2 dagar, båda tyckte att det var ett bra sätt att se Barcelona på, och det gjorde vi. Så mycket vi såg, dessa fantastiska hus som vi oftast får se på teve. I lördags kom vi till Sagrada Familia, ritade av arkitekten Antoni Gaudi, född 1852, kyrkan är verkligen spektalär och så otroligt vacker. Den börjades bygga runt 1890. Åren gick och den byggdes hela tiden på. Gaudi såg aldrig sitt livsverk, men han förstod redan när han ritade kyrkan att den skulle han aldrig få uppleva färdig. Än idag byggs den på. Alla turister som besöker kyrkan betalar inträdesavgift som går till byggnaden. Har du tänkt åka till Barcelona? Tänk på då en sak; beställ biljetter innan om du vill se Sagrada Familia. Vi trodde att det bara var att ställa sig i kön som sakta skulle ringla sig in. Vi kom aldrig in. Det var fullt av besökare och alla biljetter var utsålda för 2 dagar. Men vi köpte var sin bok om kyrkan och arkitekten.

Mer om Barcelona, rutterna med olika turistbussar var bra genomtänkta, den sista kvällen lärde vi oss att hitta utan att åka buss och det gick ibland fortare. Men vi brydde oss inte för att det var så mycket att se. Det fanns parkområden överallt, mindre eller större. De större rondellerna fanns fontäner eller blomsterprakt. Var än blicken gick fanns det statyer och annorlunda konstverk. Detta reagerade jag på. Sverige är ett rikt land. Tänk om vi också kunde ordna på det här sättet, mindre parker, mycket träd och vissa större rondeller blommor, träd, buskar eller en vacker fontän.

Maten, glassen och drycken var god. Barcelona är en stad jag utan tvekan skulle kunna tänka mig åka till igen. Nästa gång skulle jag ta en vecka, eller kanske fyra dagar, för att få promenera ännu mer och se mer på nära håll. Tänk att ändå hann vi med att gå i gamla stan där vi gick in i Picasso museumet och några mindre gator längre bort åt vi en väldigt god pizza. Måste få nämna att ingen av oss orkade äta mer den dagen.

Vi var också i hamnen och satt nära vattnet. Njöt av hamninloppet, båtar kom och gick. Naturligtvis åt vi där. En härlig känsla av frihet. Sedan tog vi det lite lugnt för vi skulle åka till nästa matställe som är ett väldigt populärt Tapasställe, Catalana. Den ligger på en väldigt lång gata, Mallorca 236, men det stod något innan också. Skulle man ta en taxi dit hittar nog taxibilen utan namnet innan. Du kan inte beställa bord, utan får vänta utanför. Många står utanför och dricker Kava eller något annat under väntetiden. Vi hade tur, enligt min systerson som rekommenderade stället, var det en champion leugematch i Barcelona, vi fick nämligen bord inom 10 minuter. Annars kan det ta 30-50 minuter. Nu beställde vi in smårätter. Det blev inte så många, eftersom vi hade ätit tidigare och var inte jättehungriga. Varje smårätt vi beställde var fantastisk gjord, smakade också väldigt gott. Detta ställe måste jag en dag komma tillbaka till. Grannborden beställde in rätt för rätt och för varje rätt som kom in dräglade jag nästan, även om jag så började bli riktigt mätt. De två sista sakerna jag vill berätta om, den ena var glassen, så god och vacker i stånden, och den andra är blombuketterna de sålde från små stånd. Skulle jag betala för en sådan bukett i Sverige hade den gott på runt 200-400 kr. En kostade 8 euro, den andra 18. Så vackert.

Ha en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards