Alla inlägg den 28 maj 2019

Av Lill Lindbäck - 28 maj 2019 08:41

Ja, jag skäms att jag inte röstade. Det är oerhört viktigt att ha en möjlighet att rösta, en demokratisk rättighet. Det är demokrati jag främst tänker på. Tänk på alla de där länder som finns inte långt härifrån, de som röstar och så fuskas det, eller att motståndaren till den vanliga kandidaten blir mördad. Tänk också på religionerna där endast de religiösa lagarna gäller. Dessa lagar runt år runt 1400 år gamla, och de ska gälla i nutid. I Sverige kom kristendomen för ca 1000 år sedan, men har funnits i 2000 år. Vi har också budord, eller kanske man ska säga tidiga lagar. En av dem är; tänk på vilodagen. Det är faktiskt en bra tanke, för att vila behöver alla. Förr slet de mer och varje dag. En vilodag behöver kropp och själ. Även så idag behöver vi vilodagar, förr i Sverige var det söndag, då gjorde man inget. Jag bodde i Borås. När jag var barn minns jag att familjen tog på sig finkläder och var ute och gick. Precis allt var stängt förutom vården och polisen. Kanske fanns det fler ställen som jag inte kände till, men de var få. Idag är nästan allting öppet. Livsmedelsaffärer hade stängt på söndagar, vardagar var det öppet till kl 18 och lördag till kl 13.

Ett annat budord är; hedra din fader och moder, för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. Under stod det också, visa dina föräldrar respekt och kärlek, så kan du förvänta dig detsamma av dina barn.

Detta budord är väldigt viktigt. Egentligen skulle det stå tvärtom att föräldrar ska hedra sina barn och visa dem respekt för då får du all kärlek och respekt tillbaka.

Det finns barn som aldrig blir sedda, där föräldrarna är viktigare än sina barn, där föräldrar kan slå sina barn, det gäller också verbalt. Det finns mycket mer tankar om det där. Jag skulle inte kunna hedra mina föräldrar om de hade misshandlat mig, eller kallat mig för än det ena efter det andra.

Jag anser mig inte vara en elak människa, jag försöker ge andra människor min respekt och är artig, men respekt förtjänar man, den får man inte bara. Är någon dum mot mig, låt gå första och kanske andra gången, beror på vad det handlar om, sedan vänder jag inte andra kinden till. Tyvärr kan jag bli väldigt upprörd när någon beter sig illa eller kan kalla mig för fula saker.

Skenhelighet, hycklare, som uppvisar en vänlighet och snällhet över andra människor, men när det väl visar sig är den personen inte alls vänlig. Det har jag svårt för och jag kallar den personen för falsk. Visa vem du är och man behöver inte uppträda illa. Vissa människor vill visa sig som vänligheten själv, du tycker om den personen väldigt mycket, men en dag ...

Nu har jag att göra hemma med tanke på flytten.

Ha en underbar dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards