Alla inlägg den 27 maj 2019

Av Lill Lindbäck - 27 maj 2019 15:02

För ett tag sedan läste jag om en ny insekt i Sverige, superfästingen. En fästing är oerhört liten, den är så liten att man ser den på huden som en liten prick eller mindre än ett knapphålshuvud., då kallar jag den stor. När de suger blod kan de bli ganska stora, man ser den tydligt, men absolut inte 1 centimeter. Den nya fästingen, kan bli efter att ha sugit blod mellan 1-2 centimeter. En fästing kan spridas genom huden bara genom att klämma sönder den. Katter och hundar har ofta fästingar på sig. En väninna till mig klämde sönder fästingarna som hade suttit på hennes katt. Jag vet inte hur du är, men jag ryser av blotta tanken. Så där, nu börjar det klia på hela kroppen.

Den här fästingen trivs bäst på hästar, men man vet aldrig. På grund av att människor frekvent har skickat in fästingar för undersökning har det visat sig att 2 nya fästingarter har hittats. Dessa tros ha kommit med flyttfåglarna. Jag läste bara lite om dem, klarar inte mer, för jag tycker att de är otäcka djur. En liten insekt, och dessa kan ge stora skador i vår kropp och hjärna. När jag var barn var jag ofta ute i skog och mark, trivdes bäst där. Jag hörde aldrig att mina föräldrar pratade om fästingar. I Sverige och i hela världen finns det konstiga sjukdomar, många kommer från myggan, kanske inte vår svenska mygga, exvis finns malariamyggan i andra delar av världen. Zikamyggan är en hemsk mygga, väntar du barn kan barnet få stora skador. Var inte orolig dessa mygg finns inte i Sverige. Är du gravid och tänker resa till bland annat Brasilien, gör inte det. Du får förstås göra som du vill, men jag hade inte åkt.

Hur kom det sig att jag bloggade om fästingen? Det räckte nog att jag råkade se en bild i tidningen.

För övrigt gick jag av mitt arbetsnattpass som varade i 3 nätter. Nu är jag ledig. Ska packa för flytt i juli månad, för övrigt har jag en del att göra i hemmet.

När jag var yngre flyttade jag en del, det var sällan att jag sparade på saker en längre tid. I huset har jag bott i många år och det finns en hel del sparat. Suck, suck. Hallå där, spara inte på sådant som kan vara bra att ha. Har du inte använt det där som är bra på flera år, då behöver du inte heller prylarna.

Ha nu en skön dag. Här i Göteborg strilar regnet fint ner.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards