Alla inlägg den 18 maj 2019

Av Lill Lindbäck - 18 maj 2019 10:25

Jag försöker vara försiktig, men man vet aldrig. En sak jag aldrig gör är att lämna ut mina uppgifter per telefon, dvs om någon ringer upp mig.

Jag kollar även bankomaterna, men de kriminella är duktiga på detta. På bensinstationerna har vi ett kontokort, bensinen betalas en gång er månad. Inga fel, har alltid fungerat bra. En tanke som kom till mig precis, jag ser inte under tiden om någon har kopierat uppgifterna och tankar bilar på kortet. Har jag VISA-kortet så kan jag se konstiga betalningar och reagera fortare.

Min syster blev utsatt för ett bedrägeri, hon märkte det inte ens. Jag tror att det var via hennes bankapp. Hon gick in på sitt konto via nätet och där stod ett belopp som hon absolut inte har använt sig av under dessa dagar. Genast ringde hon banken som berättade att hon hade tur som såg detta direkt. Det var alltså ett bedrägeriförsök. Banktjänstemannen hjälpte henne att ändra på appen i mobilen. Hade hon inte gått in på kontot just då hade de kanske hunnit länsat allt.

När jag köpte en ny kabinväska, dyr som attan, men fin är den. Då pratade jag med mannen i kassan om detta med plånböcker och våra betalkort. Risken att någon går förbi en med en apparat och får över pengar till sig själv. Det finns tydligen plånböcker som är skyddade. Mannen i kassan berättade att han skulle handla på nätet. Precis när han skulle skriva in sina kontonummer reagerade han på deras webbsida. På höger sida var det något som inte stämde. Det visade sig att den webbsidan han skulle beställa på hade kriminella lagt en sida över för att få tag på kontonumren och detta som även är hemlig kod. Vilken tur han hade, och att han var observant.

Idag ska jag ringa ett par samtal, gå igenom kläder och skor, sådant man aldrig använder och ge bort detta. Sommarstrumpor som går ovanför hälen, dessa ska också gås igenom med tanke på att resoren blir gammal. Först ska jag slänga ut sot från veden vi har eldat med. När det regnar sjunker detta ner i gjorden och ger näring. Nu på morgonen har jag tagit kort på blommor i trädgården med mobilen. Tyvärr får ni inte se vackra blomster. Det kostar om jag skickar via mobilen över till bloggplatsen. Jag är nog lite småsnål.

För övrigt blir det ishockey, kanske lite schlagerfestival. Vi får se. En skön promenad står även på kontot. För övrigt under veckan som gått sov jag alldeles för lite, jag mår inte bra av det. På torsdag morgon slutade jag mina tre nätter, sov fyra timmar på jobbet för att sedan gå direkt på en kurs, brandutbildning och HLR, hjärt och lungräddning, som slutade kl 16:30. Den natten hade jag snarkat högt. Taket var nära att lyfta sig. Ljuger han för mig? Jag har inte hört något.

Ha nu en skön dag, även om det så regnar.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards