Alla inlägg den 3 maj 2019

Av Lill Lindbäck - 3 maj 2019 14:00

Jag är den förste att hålla med om det. Que? Ska vara spanska för, va? Nada - inget, jag tappar fokus, kommer inte ihåg ord. Glömmer ganska snart olika saker. Ska hämta något, stannar på vägen och minns inte vad det var. Ja, nu tror du att jag säkerligen har en demens på gång. Usch, hoppas jag inte, det är en grym sjukdom.

Jag arbetar natten och ibland går det inte att sova. Vissa gånger när jag går på kan jag inte sova på eftermiddagen och då kanske jag har gått upp vid sjutiden. När jag kommer hem vid kl 7:30 svimmar jag av, nästan, och sover djupt i 4-5 timmar. Nästa morgon blir det likadant och kanske den tredje natten. Sammanlagt har jag kanske sovit 14-16 timmar på 3 nätter. Då kan jag lova att jag tappar fokus och minnet är som ett troll, såll. Vet ordet, men kommer inte ihåg. När jag har fått vilat ut då kommer minnet tillbaka igen.

Kommer utsökt att tänka på dessa som ständigt är igång, som ständigt har bråttom, som sällan sover den tid som behövs och jobbar alldeles för mycket, de kan ligga i riskzonen. Nu kanske det inte alls stämmer in på din personlighet. Älskar dessa program när folk söker en annan livsstil, bostad, i ett annat land, med fokus på att ta det lugnare i livet. Många i ett av programmen kommer från USA, alla säger detsamma; jag jobbar runt 70-80 timmars vecka. Självklart finns jobb som har mycket lägre timtal per vecka, men är du högre utbildad, som exempelvis advokat, glöm 40 eller 50 timmars vecka. Ofta har de en säng bakom något skynke. Min kusins man jobbade på det sättet. Jag jobbar gärna över, ställer upp för företaget eller kanske sparar pengar till något jag vill ha i livet, en resa eller något till hemmet. För mig är fritiden viktig. Fritiden gör att du kan ta det lugnt eller göra något du tycker om. USA är ett drömliv för dessa personer som har bra jobb, frisk och kan jobba hur mycket som helst, då kan du också tjäna hur mycket som helst. Tycker att Sverige kan likna USA i det fallet. Skillnaden är att många får betala sina försäkringar i allt vad det innebär själva. Och det är en väldigt stor kostnad för plånboken. Vi kan ha höga premier, men de kanske har den dubbla. Här stressar vi på jobben extremt mycket för arbetsgivaravgiften är hög och då blir vi en större kostnad. I USA är den väldigt mycket lägre och då har arbetsgivaren pengar att ha mer personal.

Jag vill inte prata dåligt om ett land. De flesta är bra på sitt sätt, även Sverige, alla har något också som är dåligt.

Nu ska jag titta på en "Plats i solen" och drömma mig bort en liten stund. Då kan jag vakna till i lugn och ro. Sedan har jag lite att göra.

Ha så trevligt resten av kvällen.

PS! Frölunda ishockey vann SM-guld i natt. Så himla kul!!!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards