Alla inlägg den 16 april 2019

Av Lill Lindbäck - 16 april 2019 06:53

Fel kärlek kan innefatta mycket, som otrohet och man blir förälskad. Skiljer sig. Barnen kommer i kläm. Vi vuxna tänker sällan på våra barn när vi gör fel. Nu beskriver jag bara fel kärlek. Man kanske blir förälskad och upptäcker att den man/kvinna är gift med är att man egentligen vill skilja sig. Förälskelsen kanske blir till sand och där sitter man ensam med sina barn och har en ovän, den man skilde sig ifrån. Genom livet har jag upptäckt att en del skiljer sig så fort det krånglar för mycket, men man ska inte heller vänta för länge. Märker man att man är olycklig i sitt förhållande då är det bäst att skilja sig, även för barnens skull. De känner av att föräldrarna är olyckliga.

Fel kärlek innefattar något helt annat för mig. Jag såg program på teve, kanal 11, tror jag det var, nu gäller det fel man. Två gånger såg jag en historia om en ung kvinna som blev kär i en kille, han uppvaktade henne med allt. Hon är den enda i världen och detta köper många gånger en kvinna som behöver uppmärksamhet. Det är fantastiskt att få vara den ende. Missförstå mig inte, men det ska vara med rätt person. Nu undrar du säkert vad jag menar.

I mina ögon och det jag såg på dokumentären är fel man, om en person försöker dra bort mig ifrån alla mina vänner, för de är fel, de är inte snälla, han behöver mig och så vidare. Första steget brukar vara att du inte får göra vad du vill. Du borde ha pratat med honom först. Nästa är att om en man/kille pratar med dig, som jag anser är naturligt, men han tycker inte om det och du tar hänsyn till honom. Tredje steget är väninnorna, de försvinner en efter en. Särskilt om någon av dem har påtalat för dig att han är för mycket kontrollerande, men du lyssnar på honom. Han kommer på en massa fel på alla andra. Sist är nog familjen, de är heller inte bra för dig. När han har dig i sitt garn/nät i din ensamhet, då kommer du sällan därifrån hel och med det menar jag verbal misshandel, men också så småningom fysisk misshandel. Du har svårt att ta dig ur förhållandet, för han är som sagt kontrollerande. Du blir rädd för honom och det håller dig i schack, det är hans sätt att få dig att göra som han vill, av rädsla. Det är ingen kärlek.

Den här killen har oftast stora problem. En sådan person kan vara osäker - givetvis, men är oftast sjukligt kontrollerande. För mig är det då narcisstisk läggning eller kanske en psykopat. Jag skriver kanske, men deras beteenden är inte "normala".

Personligen undrar jag över om det kommer från trasig barndom eller via generna. Såg för längesedan en dokumentär om en psykiatriker som forskade inom psykopati. Det forskades genom frågor, och genom blodprover. En sak som framkom var att även denne psykiatriker hade psykopatdrag. Då började han forska genom släktforskning. Vad tror du han hittade? Jo, mördare bland sina avlägsna släktingar. Nu kommer jag inte ihåg om det var från hans pappas eller mammas sida.

Han var gift och hade stora barn. Själv menade han på att hans mamma var en fantastisk kvinna och att det var där han fick en kärleksfull uppfostran. Hans vuxna barn blev intervjuade och de svarade direkt att nu förstod de varför deras pappa var som han var. Med andra ord, pappans behov gick först, han var bäst, han gav inte mycket kärlek. Med andra ord, han förstod sig inte på känslor. Om han sårade sina barn med sina kommentarer förstod han heller inte det. Undra om det var därför han blev psykiatriker. I diskussioner var det likadant, han kunde det där, han var bäst. Nu finns det människor som är sådana och behöver inte vara psykopater. Man kan ha psykopatdrag, men det säger inte att man är det.

I dessa två dokumentärer som jag såg berättade kvinnorna om sina män, den ena blev massmördare och hon anade inget. Hon trodde att han jobbade, eller var otrogen. Kan förstå detta, för vem kan tro att man är gift med en galning, även om man förstår att något är galet. Den andra mannen hade mördat en, men våldtagit desto fler. Båda kvinnorna berättade exakt likadana historier när första slaget kom och nästa och dödshoten kom direkt. De blev rädda för sitt liv och även för sina barns. Kvinnorna vet att mannen kommer att hitta dem, de vet att de inte är skyddade ifrån dem.

Vad jag önskar att du tänker på vid en underbar kärlekshistoria, det är att om han börjar dra åt svångremmen och du märker en dag att alla dina vänner är borta, du vill gå kurser eller åka semester med en väninna och inte får det. Okej, man ska alltid ta hänsyn. Killen/tjejen kan vara svartsjuk och det innebär inte att de är en psykopat, bara osäker på dig.

Alla förhållanden där verbal eller fysisk misshandel pågår och rädslan är hög därifrån ska man gå. Spela in på band. Ha en flyktväg. Du måste därifrån!

Till alla som har ett underbart kärleksförhållande, njut av tiden.

Nu ska jag fortsätta att fixa i mitt hem och även i trädgården.

Ha en fantastisk dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards