Alla inlägg den 13 april 2019

Av Lill Lindbäck - 13 april 2019 14:43

Jag hade missat detta om hemvändande IS-soldater. Hörde detta på jobbet igår. Nu läste jag även en artikel i Svenska Dagbladet. Den handlande just om att hemvändande IS-soldater kan få gratis körkort, skuldsanering, bostad av våra skattepengar. De ska anpassas till samhället och in i jobb.

I sociala medier diskuteras det om de verkligen ska få en gräddfil in i samhället, vilket vanliga medborgare inte får. Så har det varit i Sverige i väldigt många år. Exvis var det ett tag att de som misskötte sig fick väldigt mycket, som båtresa över havet till andra sidan jorden. Vad jag minns hjälpte det inte speciellt. Våra skattepengar öses ur fel fickor, för mig är det viktigt att dessa pengar i första hand går till sjukvård, äldreomsorg, barnomsorg och skolor.

Tyvärr har jag inte tid att läsa på om varför en del blir terrorister och går i kölvattnet för att utföra fruktansvärda handlingar, det kallas för hjärntvättning och oftast ska/borde/bör de bli avprogrammerade.

Givetvis ska samtal och hjälp ges till dessa ungdomar som har hamnat snett, dessa som har sett upp och dyrkat en granne, en bror, eller sina vänner, de följer dem. Föräldrar spelar ingen roll i det här läget. Tyvärr är det också så att en del tvingas in i kriminalitet eller religion, men många av dem som är sökare hittar personer som vill ha dem för ett enda ändamål. De bryr sig inte om den där personen utan bara vad personen ifråga kan göra för dem.

IS. Islamistiska Staten. Som kvinna skulle jag aldrig vilja gå samma väg som dem. De anser att de gör rätt som dödar, de har rätt att våldta och mörda, bara Islamistiska Staten vinner och de får ett eget kalifat, en ledare som gör anspråk på att vara en religiös ledare. Som kvinna och när jag läser om dessa män som vill ha med sig sina fruar barn till ett annat land för att döda alla oliksinnade och sedan skapa en annan stat, jag förstår mig inte på dem. Ta med sig barn till ett krigförande land? Kvinnor som säger till journalister att de inget visste. Va? Inget visste? Inget? Barnen har fotograferats i familjer där jag har sett k-pistar i lägenhet/hus, där barn inget betyder, bara mannen. Jag har även sett foton där barn håller i k-pistar.

Vi måste ta hem barnen. De har inget gjort och är oftast oskyldiga. Oftast skriver jag, för jag vet inte vad de har tvingats utstå. Vissa anser att döttrarna kan man ge bort till en vän. Dubbelmoralen är hög inom högt religiösa eller i religionens namn, den är hög överallt, i en kamp mot ett "bättre" liv borde det inte finnas dubbelmoral, men jag anser att där är den störst.

Återigen, barnen ska återanpassas i svenska samhället. Föräldrarna som har svenska pass ska också hem. Inte för att jag vill, men det är rättigheter de har, däremot kan inte UD hjälpa dem pga att de har självmant rest dit och bott där. Konstigt vad många är oskyldiga när de blir hungriga och utsatta av andra.

Vad gör man då för att återanpassas? Båda föräldrarna måste gå på samtal, mycket samtal, avprogrammeras. Samtidigt ska de ha fängelse, eller ett samtal om att bo i ett annat land är bättre än i Sverige pga att dessa personer inte vill anpassa sig till demokrati, kvinnor ska tryckas ned, kvinnor får inte komma och gå som de vill. Tänk om alla dessa återvändare går på bönestund och diskuterar med andra om livet som en IS-soldat. Tänk om de får med sig fler i sekten, och de börjar nu hemifrån Sverige i stället för att åka ned och kriga. Överdriver jag? Ja, kanske. Ser jag något som aldrig kommer att hända? Ja, kanske. Vi vet inte vad som är bäst, för Sverige har inte haft dessa problem med terrorister.

Se på andra länder där det har varit en annan tro, de har blivit omvända och lever rättroget, inte alla, många lever som förut, men klär sig annorlunda bara.

Nu vill jag bara nämna att i alla religioner finns något bra, och dåligt. Religionen i Sverige som styrt i över tusen år är inte och gäller inte för våra lagar. Tänk nu på att alla religioner är tusentalsår gamla. Idag lever vi i ett annat samhälle. Våra lagar i Sverige står över allt annat. Kommer fler in riksdagen med en annan religion kanske de en dag ändrar på vissa lagar. Grundlagen är en viktig lag. Läs på om den.

Skulle du vilja ha Sharialagar? Skulle du vilja att en man styr över ditt liv? Du som man, skulle du vilja styra över din fru? I ett förhållande är det givet att ge och ta, samtala om jobb, drömmar och om livet på samma villkor. I Sverige finns det kvinnor och män, mest de senare, som slår till lydnad och dessa är svenskar i generationer.

Uppfostran är viktig. Under en graviditet borde alla gå på en obligatorisk skola, att uppfostra och ta hand om sitt barn, eller sina barn. Det där är en annan historia. Och vad vet jag? Egentligen inget. Vem är jag som tar på mig rätten att skriva på det här sättet. Jo, det är grundlagen. Jag tycker om människor från alla länder och hörn, alla människor är olika var vi än kommer ifrån. Den största procenten vill uppfostra sina barn till bra människor, de flesta vill leva i fred, inte krig och elände.

Ha nu en skön lördag. Själv jobbar jag denna helg.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards