Alla inlägg den 11 april 2019

Av Lill Lindbäck - 11 april 2019 07:20

För ett tag sedan var jag ute och gick en hel del. Jag började med 20 minuters promenader några gånger och ökade upp till 30 minuter ganska snart. Efter några veckor gick jag runt 40 minuter och sedan blev det nära 60 minuter. Min fysiska hälsa blev bättre. Jag har fått ryggproblem på några ställen och ju mindre träning, desto mer ont. När jag gick försvann smärtan och jag orkade mer, jag blev också starkare psykiskt.

Nu har jag hållit på här hemma intensivt i flera veckor inför försäljning av huset, då har jag inte heller gått på promenader och min ryggvärk är tillbaka, inte om jag inte gör något, utan så fort jag gör något "för mycket". Har det inte varit vindsröjning, har det varit städning. Nu fick jag ta en kompledig natt mellan tisdag och onsdag, även min man tog en semesterdag, för att vi skulle packa sådant som stylisten ville ha bort. Det är ju egentligen inte mycket, men tavlor och prydnadsaker skulle bort. I det rummet vi kallar för datarummet har vi flera bokhyllor med böcker, pärmar och annat som vi tryckt in. Det gäller även mitt författarskap, jag har en del saker som skulle packas ned. Ändå tog det hela dagen, vi började tidigt och slutade vid 17-tiden. Nu ska jag flytta på en del saker, min man tar de tyngsta lådorna. Jag tänkte dessutom kratta lite löv både idag och i morgon. När allt det här är klart så kommer fotografen under nästa vecka, dessutom har jag en ledig vecka på schemat, efter helgens nätter och när jag vaknar på måndag, då är jag ledig. Som sagt, när fotografen har varit här ska jag påbörja mina promenader igen.

Jag mår fantastiskt bra då. Forskare, vilka vet jag inte, men de har forskat i detta med promenader. Syresättningen i blodet blir mycket bättre, till och med blir lungorna större, vilket är bra och då blir hjärnan starkare. De menade på att man kunde förhindra eller kämpa emot Alzheimers sjukdom. Tänker ibland på hur det var när jag var barn, då fanns inga datorer eller dataspel. Var man inte i skolan, då var man ute hela dagarna och rörde på sig. Barn idag sitter framför sina tevespel och datorer. Undra hur dessa personer en dag kommer att se ut inombords. Jag vill inte peka med fingret mot någon, många tränar, men om dessa personer inte gör det. Hur mår deras kroppar? Det har även forskats i dataspel och hjärnan, detta tycks vara bra för hjärna att hålla på med dataspel, dessutom lär barn sig engelska fortare.

Var och en ska göra det som är bäst för sin egen person. Men att promenera sliter inte på kroppen på samma sätt som när man joggar. Eller om du är ute och går i en timma har det samma effekt som om du var på gymmet i en timma. Jag tror att blandar man vissa komponenter är det bra. Det var bara det att promenader inte gav slitage på kroppen. Jag gillar när jag är ute och går, då lyssnar jag på fågelsång och tittar på naturen, dessutom känner jag dofterna som finns runt mig. Skogsdoften är speciell, den doftar olika under olika tider på året.

Nu ska jag sätta fart igen. Ha nu en fantastisk dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards