Direktlänk till inlägg 2 april 2019

Längre fram ska det satsas på natttåg till utlandet

Av Lill Lindbäck - 2 april 2019 15:12

Jag måste säga att det är underbart att resa med tåg. Man lär känna andra resenärer och alla bär på sin historia, en del gripande, andra intetsägande, men alla har något att berätta. Det är spännande att lyssna på samtal och diskutera med. Först och främst diskuterar man sin resa - självklart.

Utanför tåget skiftar naturen och städerna. Återigen - så spännande. Att åka med tåg innebär som allt annat både positiva och negativa händelser.

Jag minns när jag tågluffade, jag var nitton år, min väninna och jag skulle göra första bytet i Fredrikshamn i Danmark. Denna resan har jag berättat tidigare om, men jag tänkte lite positivit och lite negativa känslor. Det positiva var då mötet med andra människor, men som livet är kan mötet bli väldigt negativt beroende på vem man får jämte sig. Sova på ett tåg? Ja, det går utan kojplats, eller sängplats, på tåget. Jag har svårt att sova med främmande människor runt mig. Vem är personen jag och flera delar hytt med. Vet inte hur sovplatserna ser ut idag. De är säkert moderniserade. Kanske har jag svårt för att jag inte vet vem personen jämte mig är. Tänker personen ifråga göra något illasinnat? Eller har personen i fråga druckit, eller är den bara väldigt pratsam och slutar aldrig att prata? Jag är pratsam. Men när jag ska sova önskar jag tystnad. När man reser med vänner har man trevligt, men främmande människor ... Jag har rest med tåg till Belgrad genom forna Östeuropa med bland annat stopp i Östberlin. Jag minns att tulltjänstemännen, eller polisen gick med långa störar och slog under tåget. Folk kanske ville fly från öst till väst, dessutom hade de hundar som de patrullerade med. Min svåger kom från Serbien, det var då han, min syster och deras barn, min mamma, en brorson och jag, som åkte tillsammans. Vi låg i en egen kupé, men det var sittplatser som gick att dra ned och då blev det lite som en skön fåtölj, men då var det inte skönt att sova, för min systerdotter 5 år gammal då, Diana Wahlborg, satt jämte mig. Hon sov och jag ville inte röra på mig. Hur kan man få så ont överallt? När mamma, brorsonen och jag åkte hem hade vi riktiga sängplatser och kunde sova. Det var faktiskt skönt, men mamma och jag höll lite vakt. Utanför gick tågvakten och bara det kändes tryggt. Mamma och jag kallade brorsonen för Pepsi, för han gick och köpte denna dryck i tid och otid. Jag gillar tåg, man vaggas till söms. Bullret stördes jag inte av, det som jag under min resa med tåg har störts över är och var toaletterna. Usch! Fy! Sådant måste bolagen satsa mer på.

Igår var det första april. Jag tänker inte så mycket på det. Förr gick jag lös och hade väldigt roligt. Men den här gången gick jag på den. Min arbetskamrat skickade ett foto på sig och en utslagen tand. En spegel råkade komma ivägen och tanden for sin kos. Jag tyckte oerhört synd om henne och beskrev mina två tänder. Har tappat två plomber. Fy, fy, fy! Den ena plomben känns som en krater och är oerhört vass.

Nästa var en kompis som skickade ett sms och meddelade att hon hade varit på ett apt, arbetsplatsträff, där de meddelade att flera tjänster skulle dras ned i tid eller helt, hennes tjänst skulle dras ned. Hon trivs väldigt bra där och blev självklart ledsen. Nu hade jag blivit liiite misstänksam, och smsade tillbaka om detta var ett aprilskämt, var det inte det var detta naturligtvis väldigt tråkigt. Jo, det var ett aprilskämt.

Läser du mitt blogginlägg, kära väninna, då ska du veta att jag nu sitter med ett leende. Hade du skickat det tidigare hade jag med all sannolikhet gått på det.

I morse på jobbet fick jag en akut lust med ett försenat aprilskämt. En dagkollega hade kommit först, jag berättade för henne att igår kväll hade en ny boende flyttat in. VA! skriker hon, inte halvnio på kvällen. Nä, de hade kommit strax innan tio, sa jag och såg neutral ut. Är det verkligen sant? Tur att min kollega satt tyst. Visst är det sant sa jag, och såg hennes chockade min. Tyvärr är det så att inflyttning ibland sker när vi inte väntar oss det, vi vet, men anhöriga kan få sig ett ryck, eller att de hade tid just då.

Nä, jag talade om att så var inte fallet. Jag tyckte det var lite roligt att kunna luras. Det var mitt sista för idag. Jag ska göra det gamla vanliga, för jag har två nätter kvar att jobba. Ett litet PS! Min bok "Tårarnas doft" är klar och finns ute i nätbokhandeln. Jag har inte tagit mig tid att lägga in boken på min hemsida. Har alldeles för mycket runt mig just nu. Jag har inte skrivit om den för att jag saknar e-boken.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via min webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards