Alla inlägg den 31 mars 2019

Av Lill Lindbäck - 31 mars 2019 08:52

När man är ung, då är man obetänksam. Det uttrycket som man alltid har sagt, när man är ung är man dum, menas mer att man gör dumma saker, dessa saker lär man sig på och blir en lärdom för livet ibland, tyvärr.

Självklart har jag gjort mycket dumt i mitt liv och tagit lärdom av det.

Varför skriver jag om det här kanske du undrar. Jo, jag läste igenom tidningsrubriker på nätet och såg då en video. En ung tjej stod utanför broräcket och jag hörde andra ungdomar heja på henne. Hon skulle alltså hoppa 18 meter ner i vattnet. För mig, och om man har otur, är det lika med att närapådödenupplevelse, du kan dö av själva hoppet.

Hoppa från broar är en av de vanligaste självmorden. Så snälla, gör aldrig det. Hoppa aldrig från en bro. Flickan stod där och tvekade, fnissade dumt. Man såg att hon var rädd. Bakom henne stod tydligen hennes kompis som antagligen fick ett ryck. Förresten, vem vet, flickan kanske hade sagt att hon minnsan vågade, men vågade inte när det väl skulle göras, så väninnan putte i henne. Mama Mia, hennes färd ner höll jag på att dö själv av. Hon överlevde med brutna ben och en punkterad lunga. Kom inte ihåg mer om det. Man fick även se flickan med en annan väninna vara i domstolen och se den flickan som puttade ut henne, hon fick 18 års fängelse. Hela hennes ungdomstid försvinner. Om hon inte kommer ut tidigare kanske hon heller inte kan skaffa barn. Flickan som blev nedputtad, hon hade egentligen tur, det hade kunnat gå värre. Hon kunde ha suttit helt förlamad i en rullstol.

Första videon jag såg var från tunnelbanan utanför Stockholm, en påverkad ung man gick efter en annan och tjatade om en cigarrett, men han kom undan. När han kikade bakom sin axel vart denne påverkade man tog vägen då var han i färd att putta ut en man, 87 år, på rälsen. Han som smet och en annan man hoppade ner på rälsen för att få upp den äldre mannen. Nu hjälpte flera till och även den drogpåverkade, undra om han fattade vad som hände. Mannen som först hade honom efter sig hade sekunderna innan slängt en blick på ankomsttavlan och ropat till mannen som först var på väg ned att tåget kommer om en minut. Den äldre mannen fattade inte vad som hände förrän han låg därnere, han trodde att nacken kom på rälsen. Nu hade han ett skydd för nacken. Gå inte för nära banan eller kanten innan tåg/spårvagn kommer. Man vet aldrig vem man har bakom sig.

Vad är det som händer i vår värld?! Vet inte folk om att det har varit två världskrig? Vi ska vara rädda om varandra, inte skada. Likaså tänker jag på flyktingungdomar som kommer från krigförande länder, eller där det har/hade varit krig. Hit kommer man och då fortsätter man med sitt våld. Ja, jag kan förstå att många mår dåligt, men jag trodde att man skulle vara rädd om sitt och andras liv. Droger ställer även till det för många som är användare.

I Göteborg lyser solen över en blå himmel. Underbart!

Ha nu en skön söndag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards