Direktlänk till inlägg 7 mars 2019

Fattar du, eller?

Av Lill Lindbäck - 7 mars 2019 07:36

Andra gången jag skriver en sådan rubrik. Fattar du, eller? Jag kallar det för göteborgska. Jo, fattar du, eller, jag vaknade kl 03 och kunde inte somna om. Fattar nada. Jag fattar inget, om du undrar. Jo, jag fattar. En gång hade jag en arbetskamrat som hette just det, Nada. Jag berättade för henne vad det betydde på spanska. Tror inte att hon tyckte det var så kul.

Stress. Stress är ett litet ord med stor innebörd. Jädrans vad det kan ställa till med. Här nedan kommer exempel.

  • Ett par vill ha barn, kommer inget, stress. Efter flera år kommer ett barn till slut. Nästa kommer omedelbart efter - de hade inte tid att tänka efter första barnet.
  • Svårigheter med sömnen, sover dåligt eller bara få timmar.
  • Huvudvärk kommer som på posten.
  • Magkatarr kommer alltid efteråt.
  • Yrsel
  • Svårt med andningen, känslan av att inte få luft.
  • Ångest.
  • Högt blodtryck.

Listan är lång. När stressen pågår genom livet kommer än fler sjukdomar, svåra sjukdomar - som jag anser - Fibro myalgi, gå in i väggensyndromet - heter inte så, det heter utmattningssyndrom. Hjärtproblem.

Nu undrar du säkert om jag har ett svar. Inte alltid. Det sägs att Yoga är ett utmärkt sätt att låta kropp och knopp slappna av. Långpromenader är också bra, man tröttar ut sig själv.

Hur gör man då när tankarna maler på och man försöker få stopp på dem. Svårt. Prata med andra. Prata högt för dig själv. Skrik ut din smärta. Trötta ut dig med annat. Puh! Svårt som tusan.

Jag skriver om detta för att jag är stressad och kan inte få stopp på eländet.

Nu orkar jag inte skriva om sådant längre. Alldeles för en stund sedan hörde jag ett underbart fågelkvitter. Jag tog först inte till mig det, men när det gick in i huvudet försökte jag lyssna. Klart att fågelkvittret tystnade.

Idag sker en viktig händelse för mig. Skidskytte i VM börjar kl 15:45. Jag älskar den här sporten och den är spännande. Kan till och med titta även om inte svenskar deltar, förvisso, det är mycket mer spännande, men sporten i sig är fantastisk. Fyra åkare står uppställda och skjuter för guldet. Stressen tycks bli påtaglig och flertalet skjuter bort sig eller skjuter jättesakta och en femte skidåkare glider in, skjuter snabbt in sin serie och sticker. En ny vinnare är på uppsegling.

Ha nu en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards