Alla inlägg den 14 januari 2019

Av Lill Lindbäck - 14 januari 2019 11:06

Jag följer inte längre politiska debatter. Röstar man på ett parti och de vinner, då har man plötsligt fler partier som ska vara med och bestämma. Sådant som jag tyckte var viktigt kommer aldrig upp igen.

Det är tyvärr mycket som är dåligt i Sverige. Häromdagen hörde jag en man säga att han inte vill att hans barn ska bo i Sverige, för i hennes klass fanns det inga svenskar, alla var från Somalia förutom tre barn. Skrämmande. Även denna man är från ett annat land. Det är synd om dessa barn, de lär sig inte svenska så bra. Barnen är inget fel på, men som sagt språket och även vad de uppfostras till. En del säger att tidigare flyktingar som får stanna i Sverige får bo där det finns tomma lägenheter. Finns inga tomma lägenheter. Folk som behöver lägenheter får vänta. Jag har sett hyror i höga avgifter att jag aldrig skulle sätta min fot i en sådan lägenhet.

Politik; när inser dessa personer som tjänar lika mycket på en månad som jag tjänar efter kanske fyra -fem månader, de har råd att köpa bostadsrätt. Banken lånar ut till dem. Inga problem. Få av dem bor i problemområden. Det är synd om invandrare som vill bo bra, men kan inte flytta för att hyrorna är för höga. En del pratar om att flytta till hemlandet.

Politikerna måste inser att invånarna i landet ska kunna klara sig på sin lön, att hyrorna är normala, att det finns bra sjukvård, skolor och kommunikationsmedel. Att Socialdemokraterna, som ska värna om den lilla i samhället drar in för dessa som har det allra svårast. Det är fel. Föräldrar som har multihandikappade barn måste ha hjälp. Att svårt sjuka människor får sina mediciner även om de är dyra, det ska dem ha. Att våra pensionärer har en dräglig tillvaro, de har sämst ekonomi i samhället och betalar dessutom mest skatt. Inte bara att en pensionär har hög skatt, de har redan en gång skattat för sina pensionspengar och får betala skatt igen. Pensionär borde vara skattebefriade.

Jag är trött på politiker som bara lovar runt och håller tunt. Nu snart har vi inga partier för de samarbetar tydligen med än den ena och än den andra.

Så vad gör jag då. Inte går jag ut och ställer mig och demonstrerar. Ingen är intresserad av mig. Samhället har blivit skevt. Journalister tar upp sådant som är problem, men mer behövs att göras. Ibland tar journalister upp samma sak i alla tidningar, men det finns mycket mer att se över.

Vi läser rubriker på nätet. Tidningarna blir alltmer tunnare. Många journalister är frilansare, de är inte anställda av en tidning. Skrämmande utveckling.

Likaså är polisens jobb skrämmande. Vilken hemsk utveckling det har blivit med allt värre våld. Polisen har familjer runt sig, de blir oroliga. Vad gör våra politiker. Det är bara att gilla läget. Du är ju polis och borde tåla det. Detta läste jag för något år sedan.

Politikerna måste visa samhället och ge polisen bättre resurser för att kunna stävja problemen i samhället. Det har gått för långt, sa en polischef. Sätt in insattser. Ändra tillfälligt på lagen och sätt även in underrättelsetjänstavdelningen från militära på våra problemområden och låt dessa samarbeta med polisen. Kanske man kan utbilda vissa inom militären till polis. Tillfälligt.

Om man har en gryta med mjölk på spisen, inte låter man den koka över. Grytan passas noga. Men kokar den över då blir det en jäkla massa jobb.

Nu lät jag lite negativ, men jag önskar dig en fin dag idag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards