Alla inlägg den 8 januari 2019

Av Lill Lindbäck - 8 januari 2019 15:58

Idag hör man lite oftare att någon är född i fel kropp. Såg ett program, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter, men barnet var en flicka, men ville vara en pojke. Jag ville också vara en pojke, för jag gillade inte dockor. Min grej var bollsport, cykling och klättra i träd och berg. Men jag var ingen pojke utan kände mig som en tjej. Många föräldrar märker redan när barnet är litet att detta barn är född i fel kropp. En del kommer ut ju äldre barnet blir. Man blir nog modigare då.

Varför jag skriver det här är på grund av den senaste som nu har kommit ut. En kvinnlig handbollsspelare som vill bli man, som känner sig som en man. Jag hoppas att du inte blir mobbad eller får andra fula tillmälen till dig. Vi människor är konstiga. I stället för att applådera och tycka dessa personer är fantastiskt modiga, inte bara för att personen ifråga är född i fel kropp, utan att gå igenom alla behandlingar och operationer. Jag har för mig att de även får psykologer till hjälp.

Jag har läst om äldre barn som berättat att redan när de var små visste de att de var födda i fel kropp. Tänk förr, då fanns det inget som hette könskorrigering. Ingen vågade prata om det. Ett barn tycker inget är konstigt bara man förklarar på rätt sätt. Det finns föräldrar som tycker åt sina barn och de får samma värderingar som föräldrarna. Hata allt som inte är som du, det kan man tro att en del föräldrar tycker att sina barn ska göra. Hur barnet är bryr de sig inte, allt handlar oftast om föräldern själv. Jag är ingen psykolog, men tiden ger en erfarenhet. Visst kan jag ha fel, precis som en psykolog kan ha.

Jag har inga barn och det är lätt för mig att tycka till, men jag har syskonbarn. Aldrig att jag skulle vilja att de tyckte exakt som sina föräldrar eller som jag, utan att de kan tänka självständigt och med sin begåvning.

Du får vara vem du vill bara du mår bra. Nu pratar jag om könskorrigering, homosexualitet, bisexuell eller hetero, bara vi alla respekterar varandra. Vi är av kött och blod. Vi är en tänkande människa.

När jag läser om sådana personer tänker jag på alla hemligheter de bär på. Tunga sådana. Tänk om mamma eller pappa hatar detta som jag skrev om. Föräldrar ska föregå med gått exempel, men tyvärr finns det många föräldrar ute i vårt samhälle som inte klarar av detta. Så är det. Ingen är perfekt. Vi alla är människor och vi är komplexa med våra tankar och drömmar. Vi tror alltid att vi gör bra för våra barn. Oftast lägger vi våra värderingar på dem. Det kanske inte spelar någon roll, för en normal förälder älskar sitt barn och vill denne allra bäst i världen.

Nu avslutar jag med orden; älska dig själv, då älskar du din näste.

Ha det gott ute i blåsten eller hemma i värmen. Det kommer att bli mycket snö i delar av vårt land. Ta det lugnt därute.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards