Alla inlägg den 4 januari 2019

Av Lill Lindbäck - 4 januari 2019 09:12

Läste att mobbningen har flyttat ut till sociala medier. Hemskt. När man är ung är det svårare att stå emot., men det är även jobbigt som vuxen. Vem som helst kan vara mobbaren och man ser inte den personen. Så illa de måste må, så dålig självkänsla. Det finns något hos dig som triggar igång dem och andra som är svaga följer med dem. Säger du ifrån? Är du kanske en trygg person? Osäker? Intelligent? Du kan ha en styrka som mobbaren inte gillar. Du kanske inte ens känner personen ifråga? Eller du kanske till och med är en mobbare och andra ger igen det du har givit dem. Med åren som gått har jag sett människor blivit mobbade, på avstånd. En förklaring. Jag kan ha suttit exvis på ett kafé och sett eller hört kommentarer när någon gått förbi, många gånger har det hänt att en osäker person fått en skopa och blivit kallad dum, eller något liknande. Du är inte dum. Du är bara osäker på dig själv.

Jag var det, men jag fick lära mig att stå upp för mig själv. Jag fick lära mig att sätta ner foten. Markera att detta inte är okej. Men jag förstår om du inte vågar. Förr fanns det mobbare. Idag tycks den gruppen vara ännu större och de har blivit värre, mycket värre - som samhället har blivit.

Här kommer mina åsikter.

Finns det personer därute, du eller någon annan som mobbar lyssna nu, och tänk efter.

Vad är det för problem du har? Varför är du en mobbare? Mår du bra för att få andra att må sämre? Lägg av och väx till dig i psyket. Gå till en kurator eller psykolog och berätta varför du mobbar. Du kan få hjälp. Du behöver verkligen ha hjälp. Det är då du kan växa som människa.

Du tycks älska att få många att tycka som du. Är det okej? Ja, men inte om man går på någon annan människa och kränker den. Det bevisar bara vem du är. En förtryckare. En dag står du ensam kvar och ingen vill vara vän med dig. Låt den andra vara. En dag vaknar du upp och inser vad du har ställt till med. Då ska du kunna leva med dig själv. Hur vill du själv bli behandlad? Hatar du dig själv? Det måste du göra. Är du avundsjuk eller svartsjuk? En person som mår bra mobbar aldrig någon annan.

Du som rycks med. Tänk själv. Tycker du verkligen det är okej? Jag kan lova att du kommer att få dåligt samvete kanske till och med må dåligt resten av ditt liv. Stå upp för dig själv. Troligtvis är du rädd att mobbaren ska mobba dig i stället. Stå rak. Det är svårt. Men svårare är att leva med att ha varit vän med en mobbare. Är du en riktig vän med mobbaren, säg då till att denna behöver professionell hjälp. Det vill säga om du vågar. Mobbarens hat kan vända sig mot dig. Jag vill verkligen inte umgås med en sådan människa.

Här kommer mina tankar om dig som har mobbare på nätet. Stäng ner dem. Jag välkomnar inte exempelvis sjömän från USA eller en man från arabvärlden. Är säkert någon robot. Hade jag haft sådana personer som bara snackar skit och är ohyfsade, elaka och kränkande, dessa tas bort omedelbart. Låt inte mobbare och elaka personer ta över ditt liv. Gå andra vägar. Vart undrar du kanske? Jag gjorde det när jag var ung. Hade så mycket frågor inom mig, frågor som bara jag visste svaret på, inte alltid förstås.

När jag skriver mår jag bra. När jag fotograferar mår jag bra. När jag går ute och går mår jag bra. Det finns så mycket mer att göra. Få mår bra av ensamhet, men man kan vara ensam bland människor också. Jag skulle aldrig välja mobbare eller elakingar som personliga vänner.

Än en gång; ta bort mobbarna från dina konton. Om din kompis har tre hundra vänner och skryter om dessa, du kanske bara har 3 eller trettio, det är mycket bättre med fina vänner som får dig att må bra.

Det var mina ord för dagen här på bloggplatsen. Ha en fantastisk dag. Solen dyker fram här i Göteborg och jag kommer att träna med att gå ut och gå, sedan träna hemma. Städa ska jag göra och annat smått och gått. Granen ska upp på vinden. Däremot får ljusstakar och adventsstjärnor vara kvar. De lyser upp så vackert när det är mörkt ute.

Må väl.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards