Alla inlägg den 3 januari 2019

Av Lill Lindbäck - 3 januari 2019 07:36

För ovanlighetens skull var det ganska lugnt på mitt jobb under natten. Men det är som det är överallt, det går i vågor. Ibland har man otroligt mycket att göra, och ibland är det ganska lugnt.

Jag vill gärna skryta lite. För ett tag sedan köpte jag en spansk-svensk översättarbok med foton på olika saker. Boken är grupperad, exvis för bilen och då är det mängder av detaljer där. Jag valde att börja med maten. Mat kommer jag alltid att äta. Nu har jag lärt mig ett antal olika slags lökar, sallad, tomater, avokado och auberginer mm. Det är väldigt roligt och det var länge sedan jag läste spanska. Jag läser på och övar mig. Kommer ihåg orden, tar det lite lugnt och börjar därefter med nästa ord och jag har glömt de första. Men ... övning ger färdighet. Jag tycker om lechuga, tomate, cebolla roja och pepino. Enkel sallad, alltså, sallad, tomat, rödlök och gurka. Jag har lärt mig fler glosor. Jättekul!

Såg ett program på teve om några personer i England som anmälde sig till en dokumentär om levnadssätt plus mat. Jag hoppar över en del. En kvinna var 68 år, hon hade tagit hand om sin sjuka man i några år, när han dog rasade hon ihop och bara satt i hemmet. Gjorde absolut inget. Det låter som om hon var deprimerad. Den här kvinnan anmälde sig för att hon började bli orolig för sin hjärna. Hon orkade inte tänka och började bli glömskt. Det skrämde henne. Hon gick igenom mängder av uppgifter och arbetsprover. Mycket var dåligt och hjärnan började svikta en aning.

En av sakerna kvinna fick göra det var att ta körkort, detta var något hon alltid hade drömt om men som inte hade blivit av. Tre månader senare gjordes alla prover om. Stapeln där hjärnan var hade prognosen ökat betydligt.

Forskarna menar på att så länge man lär sig nytt och håller på att ge hjärnan "gympa" - det är mitt ord, då håller man hjärnan i gång. Musklerna i kroppen behöver rörelse, hjärnan detsamma.

Därför satte jag i gång med glosorna. Boken köpte jag för ett tag sedan, men jag skulle få färdigt min bok, thrillern, som jag slutförde först. Bokförlaget är inte färdiga med den. Har varit mycket helger och jag kräver inget av dem, eftersom manuset lämnades in sent.

Ja,det var detta jag hade att säga för dagen. Nu ska jag sova. Jag önskar dig en allra bästa dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

Lill Lindbäck

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards