Alla inlägg den 11 december 2018

Av Lill Lindbäck - 11 december 2018 08:38

Jag funderar ofta på hur samhället har utvecklats. Hur kan det poppa upp så mycket ungdomsgäng? Varifrån får de sina vapen? Det är våldtäkter eller kvinnor blir tafsade på, precis som om en kvinna tillåter vilken främmande man att göra anspråk på sin egen kropp. Politiker, banker och företagsledare, alla som har en maktposition, även vissa idrottspersoner, dessa tror att de står över andra, att man kan göra lite som man vill.

Med tanke på gäng och övriga kriminella. Tidigare beskrev jag om Tullverket. Jag önskar att vi hade bättre apparater. Alla bilister och gångtrafikanter borde gå igenom röntgenapparater, men också med hjälp av hundar. Så som jag beskrev om att hundar kan lukta sig till vapen och narkotika. De stora röntgenapparaterna kan ta lastbilar och personbilar. Varför tycker jag så här? Jo, det florerar vapen som ingen kan ha undgått att läsa om. När jag var barn och ungdom fick jag lära mig att andras tillhörigheter var deras. Jag skulle få jobba för det som blev mitt. Visst stal människor. Jag blev bestulen på mina skidor. Men att ha ett vapen och säga till en annan människa att din mobil ska jag ha.

Vad ska vi då göra? Politiker borde satsa ner i skolorna och redan vid första klass. Dessa personer bör följa eleverna upp i åldrarna. Samtal och åter samtal, med barn och även deras föräldrar. Men barn vill göra det förbjudna. Jag gjorde det. Spänning.

Jag hade en gång en väninna som menade på att hennes son inte hade knivar som han blev beskylld för. Hon hade frågat sonen och även letat efter en kniv. En förklaring som jag gav henne var att givetvis går det att gömma en kniv utomhus. Nu var det också så att jag fick höra skvaller vägen att detta var sant. Vad säger man till en förälder som tror att sitt barn är oskyldig. Tyvärr är det så att man kan fråga sig vems barn är det som utför brott? Ditt, mitt, allas - och det är vårt allas problem.

Förr i tiden sa grannar till grannbarnen att dessa skulle gå hem. Att de inte skulle vara på främmande ställen och så vidare. Då kunde man säga till barnen utan att få deras föräldrar på sig. Idag får man passa sig för barnen eller deras föräldrar.

I vissa familjer får sönerna göra som de vill, de är ju pojkar. Har du tänkt på att i dessa familjer syns sällan flickorna ute. De är hårt hållna. Varför är då inte sönerna uppfostrade på samma sätt.

Som ung var jag jämt ute med mina kompisar. Vi var ett gäng, men vi var snälla och respekterade varandra och andra människor

Jag undrar hur samhället ser ut om femton år. När dessa barn till föräldrar som ständigt är uppkopplade på sociala medier och hellre pratar med dem än med barnet/barnen. Det är lätt för mig att anse vissa saker. Man ska hinna med så mycket.

Mina föräldrar lärde mig att veta hut, som de sa. Förr i tiden hade man betyg i uppförande och ordning. Kom jag hem med stora A i detta, då var min pappa stolt. Då hade han uppfostrat rätt. Betygen var han inte lika noga med, för som han sa, som äldre jobbar man med det man söker sig till och gör sitt bästa. Att bli en bra människa är viktigt, att respektera andra oavsett religion, hudfärg och tillhörighet är en av de viktigaste uppförandekodexen man kan ha. Däremot ska ingen trampa på mig eller dig. Visst kan jag tillåta detta beroende på mitt humör, för ibland bryr jag mig inte. Den dagen då jag återigen blir trampad på av samma person då sätter jag ned mina fötter och talar om vad jag anser om den personen.

Visar man respekt till en annan människa får man respekt tillbaka. Jag hör dessa ungdomar i gängen. Du ska visa mig respekt. Nej, jag visar inte dig respekt, för respekt förtjänar man, det gör inte en person som går via hot och våld om någon inte visar den respekt.

Usch, nu blev jag lite övertydlig. Jag väntar fortfarande på min nästkommande bok. "Tårarnas doft".

Ha en underbar dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel. Jämför alltid priserna.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards