Alla inlägg den 8 november 2018

Av Lill Lindbäck - 8 november 2018 08:37

Jag läste en artikel om jobb och kollektivavtal med mer.

Först vill jag nämna att igår morse gick jag av mitt arbetspass, då brukar jag sova lite kortare tid. Vaknade en timma innan klockan skulle ringa, somnade om och vaknade tung i huvudet med en lätt huvudvärk. Det satt i hela dagen och kvällen. Nej, jag tog ingen värktablett, tyckte att det bara kändes irriterande. Jag satte mig vid 18-tiden och läste ur mitt manus. Mina ögon ville inte, men jag ville. Teven stängdes av och jag fortsätte koncentrera mig. Det sved i mina ögon. När klockan var 21:30 gav jag upp, jag bestämde mig för att lägga mig. Gick och släckte med kisande ögon. Sa till min man att jag kanske borde kolla synen. Jag var fruktansvärt trött. Min man pratade med mig. Sedan låg jag vaken i flera timmar. Likadant med mina andra nattkollegor. Idag känns det bättre - med synen. Men jag känner av en lätt huvudvärk. Bör ta en värktablett för att inte denna tröttsamma, ej värk, värk, huvudvärken blir värre. Snart ska jag hänga tvätt, men framför allt sätta mig och fortsätta lusläsning och snabbläsning av manuset, "Tårarnas doft".

Godtrogen synomymer till detta är: Omisstänksam, lättlurad, lätt att lura, blåögd, troskyldig, naiv, ljusblå, lättrogen.

Jag ska ärligt erkänna att jag kan gå på saker och ting, för vad är rätt och vad är fel. Ibland känner jag på mig att någon lurar mig. Ibland vet jag. Men det jag inte visste var när jag sökte jobb som ung. Man skulle gå med i facket, det var viktigt. Facket finns också a-kassan, men a-kassan är en egen kassa, så att säga. Du kan bara vara med i den om du önskar. Inte heller tänkte jag på försäkringar och inbetalning till pensioner. Det där fanns inte i min värld.

Det som är väldigt viktigt om du jobbar som timpersonal, kolla upp om det finns kollektivavtal, försäkringar och att företaget betalar in detta. Du kan skada dig på jobbet, har företaget inga försäkringar blir det svårt att få hjälp. Som sagt, pension fanns inte i min värld när jag var ung. Det var sååå långt dit. Idag är det skillnad med pensionssystemet, idag gäller det att pengar betalas in. Fråga och se över vad företaget har för omtanke om dig. Gör ett gott arbete med det du jobbar med. Oftast vinner du respekt, eller blir utnyttjad. Det beror på hur en arbetsgivare är. Jag vill alltid göra ett gott jobb, även om lönen inte alltid är acceptabel. Skulle jag bli utnyttjad, då blir jag faktiskt förnärmad. Jag skulle aldrig kunna lura någon annan människa, därför är jag kanske ibland godtrogen, men anser inte att jag är det. Respekt till en annan människa är stor, men visar den elakhet tillbaka, då tappar jag respekten. Vill bara nämna att skulle jag ha blivit lurad, skulle jag genast bytt jobb.

Idag läste jag om en ung kvinna, rubriken bara, hon hade klätt av sig naken inför en webbkamera. Gjorde hon inte det skulle mannen ta livet av sig och tydligen skulle detta var flickans fel - om hon inte tog av sig naken inför kameran.

Jag skyller inte på flickan. Jag skyller mer på föräldrar ,som inte har lärt dottern hur livet kan vara därute, speciellt i cyberrymden. Den som har det största felet är mannen som lurade henne.

Med andra ord, man får inte vara hur lättlurad som helst.

Om en kollega blir sjuk önskar jag alltid krya på dig och tycker synd om den personen, men när jag senare upptäcker att samma person sjukskriver sig ofta, då tappar jag förtroendet för den personen. Nu menar jag inte att kollegan inte är sjuk. Det kanske hon är, till och med allvarligt. Du vet säkert hur och vad jag menar med sådana som plötsligt blir sjuka för att de kanske har varit ute kvällen innan, träffat en ny kärlek, eller liknande. Det är alltså uppenbart.

Ingen har med att göra hur sjuk du är. Visserligen hör det till god ton att fråga hur denna person mår.

Jag låter ibland naiv, men tror på människans godhet tills den bevisar motsatsen.

Så är livet. Vi är olika. Synd bara att en godtrogen, en vänlig människa, oftast blir trampad på och utnyttjad.

Det var alltför i dag. Jag ska bara borsta tänderna sedan sätter jag fart - med läsning.

Ha det gott!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna går att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övriga nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards