Alla inlägg den 5 november 2018

Av Lill Lindbäck - 5 november 2018 07:02

Min rubrik låter kryptiskt, men så farligt var det inte. Känslan av att ... Min man åkte till jobbet. Själv gick jag upp kl 06.30 Tog på mig, drog upp persiennerna, tyckte att något lyste upp vid sidan av huset. Hörde ljud, gick till det andra rummet och kunde kika ut bättre. ETT FICKLAMPSLJUS! Jag blev först rädd, men  sedan smälte tanken in, det måste vara reparatörerna till vår värmepannas utedel. Och det var det. Jag har aldrig varit med om att reparatörer har kommit så tidigt. De skulle ha kommit mellan klockan 7-7:30.

Vilken hemsk känsla det var, det där med att ett ficklampsljus lyste upp i mörkret. Förr har jag alltid tänkt vad jag borde göra, men nu upplevde jag ett ljus. Stackars människor som har haft inbrottstjuvar i sitt hem.

Under helgen hade jag en del att göra i hemmet, men också mycket manusläsning. Det tar tid. Jag ska fortsätta med detta tills den känns och är färdig. Inte roligt att hitta fel, vilket jag har gjort efteråt. Man blir blind. Nu tänker du kanske att varför låter hon inte en lektör läsa manuset. Ja, det kan jag förstås göra. Då vet jag inte vilket tusentals kronor manuset stoppar på. Det kostar en hel del. Sedan ger jag ut boken genom ett nätbokförlag. Det är väldigt svårt att ge ut via ett bokförlag som Bonniers, Wahlströms och så vidare.

Många blir utgivna, men egentligen är de få. Oftast har de som blir utgivna en journalistbakgrund, eller också en bakgrund inom rättsväsendet. De vet vad de skriver om. När man skickar in sitt alster/manus tar det oftast från 2-6 månader innan svaret kommer. En fick vänta ett år. Jag kan inte gå och vänta och vänta, sedan kanske få ett nej. Jag har provat 2 gånger, men första gången var manuset undermåligt. Jag läste igenom det och lärde mig en hel del. Andra gången skickade jag in till 6 olika bokförlag. Två hade inte öppnat kuvertet. En hade bara bläddrat några sidor. Andra kopiorna på mitt manus såg inte ut som om de bläddrat igenom ens. Det är svårt.

När man skriver ett manus ska man vänta, låta det färdiga ligga ett tag och vila. Man skriver och skriver, läser och läser. Sedan ser du inte längre vad du har skrivit. Så många gånger läser man igenom sitt manus. Spyfärdig. Det är nog rätt ord. Nu läser jag mitt manus som har fått vila, jag är inne på den andra gången. MIna ögon svider och tåras. Det kommer att bli minst en genomläsning till. Tankarna finns att den ska bli utgiven innan november är slut. Därför kanske jag inte hinner blogga så mycket just nu. Hemmet som ser dessutom ut som en flyttplats. Pannrummet är nästan klart med tvättning väggar och tak. Sedan ska det målas. Andra saker har blivit gjorda. Nåja, det räcker så.

Nu är det en ny vecka och ett nytt liv har påbörjats. En ny måndag. Nya möjligheter.

Ha det fantastiskt bra!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards