Alla inlägg den 1 november 2018

Av Lill Lindbäck - 1 november 2018 08:40

Jag tog det lugnt på morgonen, eftersom jag hade tid. Kollade vilken tid jag skulle till massören. Byte med buss i Svingeln till Gul Express som tar mig ut till Torslanda. I en byggnad finns ett gym SATS och en simhall, där har min massör en liten lokal. Tyvärr ska han sluta att vara massör. Volvo äger en hel del, då menar jag stora områden och fabriker med stora parkeringsplatser i Torslanda.

När jag såg tiden och vad klockan var sprang jag ner i duschen, bottenvåningen. Snabbt iväg. Puh, jag hann precis med bussen. Byte till Gul Express i Svingeln, ett ställe som heter så i Göteborg. Jag var tvungen att slå upp namnet Svingeln för att kolla betydelsen. Jag älskar gamla namn. Ska beskriva det strax.

Jo, jag satt och fipplade med mobilen. Slängde en blick ut då och då. Det var en bit till att åka. Har åkt flera gånger till samma hållplats med denna buss. Inga problem och jag hittar, heller inga problem. Men plötsligt händer det ... Jag såg namnet Sörredsvägen, men kände inte alls igen mig. Det var ta mig tusan grävskoper överallt. Ja, ja, tänkte jag, då är det väl nästa hållplats. Slänger en blick på skylten i bussen vad det står. Kände igen namnet, men absolut inte där jag ska av. Tänkte att bussen tar en annan väg, men inom mig kändes det fel. Varför litar jag inte på min känsla. Några hållplatser till åkte jag innan jag hoppade av bussen. Nu var jag längre ut i Torslanda. Fick vända om med nästa buss, denna gång hoppade jag av på hållplats Sörredsvägen. Sedan då? Vilket håll skulle jag gå åt? Jag gick till höger för att jag såg en kulle med en avlång byggnad, byggnaden jag skulle till ligger på en kulle. Kom fram till slut ,i blåst och småregn. Jag kan bara säga en sak; det var väldigt kallt. Men, tyvärr, ingen SATS på kullen.Fel kulle. Ringde massören igen, men han var fortfarande upptagen. Han ringde upp mig senare, då var klockan 11:30. Då skulle jag ha varit där. Båda förstod att jag inte skulle hinna i tid. Inte heller visste jag var jag var. Naturligtvis ska jag betala massören. Han kunde inte hjälpa att jag inte hittade dit, inte heller tittade jag ordentligt i tidtabellen på nätet. Där står oftast om det är förändringar. Nu får jag ta bussen tillbaka, men den stannar först i stan. Där bytte jag till en spårvagn, jag hade en träff med en väninna hemma hos henne. Jag hjälpte henne med däcken till bilen, det var dags för byte. Vi åkte till bilverkstaden, efter det var vi värda en god kopp kaffe och en stor muffinsliknande sak, med bland annat toffé i. Mums.

Vi åkte också till Plantagen för att köpa dekoration och jag köpte dessutom en lykta till graven på kyrkogården. Till ytan är den kyrkogården störst i Europa. Vi behöver åka bil in i området. Hennes mammas grav ligger långt upp. Som vanligt var det iskallt ute och jag ångrade att jag inte tog min mössa med mig. På lördag är det gravsmyckningsdagen, då får man inte köra in med bilen. Sedan körde hon mig hem. Klockan var då 5 på eftermiddagen, min man sa att han skulle bada bastu. Han har ett utomhusjobb. Blåser det i Göteborg är det oftast rått, och kommer vinden från ett håll blir det något som jag brukar säga, vinden går genom märg och ben. Sen middag och häng framför teve och min dator för att rätta blivande boken. Det var den lata kvällen.

Här kommer förklaringen på namnet Svingeln.

Svingeln var namnet på en lägenhet, jordegendom, detta hittades i en text början på 1800-talet. Men det finns fler olika tolkningar av namnet. Dialektord Svingel - vägkrök. Även detta namn har hittats i Örgryte och då med namn Stora och Lilla Svingeln, som betydde vägkrök som fanns i närheten. Detta namn dyker upp på flera håll i Västra Götaland. Ordet kan också vara ett lån från tyskans Zwingel eller holländskans Zwengel. Då i Göteborg fanns mycket tyskar och holländare. En annan tidigare tolkning kan vara en förborg till Skansen som skulle skydda Göteborg, vi hade fyra skanser, men bara två är kvar, en finns i närheten av Svingeln. Jag tittade på vad Zwingel betydde på tyskan, men låneord kan ändras. Svingel kommer från tyskans Schwingel och är en del av Schwindel. Detta ord betyder; ett gräsfrö om man äter detta kan det framställa svindel. Mina egna tankar, kan vara att där växte sådan grässort så att tyskarna eller holländarna gav namnet Schwindel, som på svenska senare blev Svingel, men vi säger Svingeln.

Kul med namn, ligger oftast i äldre delar av en stad, och den har en historia bakom. Likadant är det med ortsnamn.

Nu blev detta blogginlägg väldigt långt. Det var inte min mening från början. Idag ska jag läsa fortsättning på mitt manus. Jag får nog städa lite också, ta en promenad. Frisk luft är aldrig fel. Kroppen behöver röra på sig. Vi är inte gjorde för stillasittande liv.

Ha det gott därute i cyberrymden och i vårt samhälle.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplats www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards