Alla inlägg den 15 oktober 2018

Av Lill Lindbäck - 15 oktober 2018 09:08

Igår, söndag, fixade jag hemma. Väntade på grannen som skulle komma vid tvåtiden. Vi, och hennes syster, åkte återigen till svampskogen. Jag plockar bara trattkantareller, vågar mig inte på annat. Dagen innan var vi också ute och plockade svamp. När vi kom hem gav de mig all svamp. Jag skämdes. Det blev väldigt mycket, men de menade på att de inte orkade för de jobbar extra. Igår fick vi ännu mer svamp. Jag skojade med grannfrun och sa att nu får ni inte ge mig mer. Då skrattade hon högt och sa nej. Tack och lov. Allt ligger på tidningspapper på altanen. Först måste jag bli färdig med lördagens svampplockning. Jag har ätit svamp två gånger i lördags. Så himla gott. Skörden från söndagen ligger också och väntar. För mig handlar det inte enbart om att plocka svampen, självklart är det fantastiskt att komma hem med kantareller, men det är också för stunden i skogen. Man småpratar, skojar lite, går för sig själv och bara är.

I lördags, fniss, ja då blev jag lite rädd. Jag satt på huk och plockade kantareller, när någon petade två gånger på min ändalykt. Kalla kårar drog nedför ryggen. Tänkte på vildsvin, men de brukar grymta. Vänder mig sakta, sakta om och där, och där ... var det en liten buske vars pinne petade mig på ändan. Puh! Ja, jag fnissade som tusan.

Idag vet man inte vad som kan hända. Vildsvinen breder ut sig. Kommer ungarna för nära ska de äldre skydda dem. Dessa djur har jag respekt för, men för övrigt tror jag att djuren blir rädda för oss. Älgar är inte heller en angenäm syn att möta.

Då måste jag berätta och en händelse för många år sedan. Min syster och jag var ute och joggade. Tyckte att vi var duktiga, vi sprang nedför en gångbana inne i skogens slinga. Den är jättefin, vissa backar är grymma uppför, men där finns både och, så att säga. Det första vi möter är en ung älg, bara den var stor. Vi vände på en klack och sprang tillbaka mot huset. Kikade ner igen, då var den borta. Sådan respekt har vi för älgar.

Ha det nu fantastiskt därute. Solen lyser här i Göteborg.

Jag tvättar och ska ut i trädgården en stund.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa via webbplatsen www.lill-lindback.se eller se övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards