Alla inlägg under september 2018

Av Lill Lindbäck - 14 september 2018 12:17

Jag har varit trött och irriterad, tiden går för fort. Har varit lite ledig och tänkt hinna med väldigt mycket. Nej, nej, man ska inte ha för mycket planer.

På min hemsida, www.lill-lindback.se, har jag nu under kortromaner äntligen fått i ordning att man kan klicka Köp här, då kommer du på en ny sida och sedan ska man klicka på Vulkans sida där just den boken visas och man kan köpa. Mina böcker är billigare på Vulkan. Jag hade tänkt att jag skulle få det lättare för läsaren, men det visade sig att varje bok måste ha en egen sida, på mitt webbhotell, annars vet inte bokförlaget Vulkans "widget" heter så, vilken widget den skulle välja.

Fliken: Böckernas sida är ännu inte klar. Nu måste jag lägga mig och sova. Ska jobba helgens nätter. Får försöka göra lite i taget.

Att sitta framför en dator och leta, söka fel, rätta, och försöka få en snygg ordning, jag kan bara tala om att timmarna går och det fort.

Är nu väldigt glad. Om någon har tid och lust ,gå gärna in och titta på www.lill-lindback.se, klicka på kortromaner, under den fliken kan du se omslaget och läsa lite om varje bok. Under texten köp här, kan du klicka på och även läsa mer om boken. Det vill säga om du har lust, på denna sidan kommer som sagt Vulkans symbol upp. Äntligen, och ja, jag är glad, men gladare blir jag när det blir bättre ordning.

Ha det fantastiskt.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt

Finns även på nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 13 september 2018 06:52

Det är konstigt och jag har märkt detta fenomen för länge sedan. Jag arbetar natten och lägger mig för att sova och släcker lampan runt nio på morgonen. Jag försöker vända dygnet när jag är ledig på grund av känslan att leva ett vanligt liv. Det är svårt. Ofta måste jag känna hur trött jag är och då bör jag lägga mig med en gång, helst ska det vara tyst. Låter det någonstans vaknar jag och ligger vaken ett bra tag. När jag jobbar får jag en väldig trötthetskänsla vid halvtre eller tre på morgonen. Oavsett hur mycket jag har att göra.

Sover jag för länge på morgonen, till runt nio till tio, har jag svårt att sova på kvällen, då går jag in i någon slags jobbkänsla och kan vara vaken i många timmar den natten.

Så kommer jag till lediga dagar. Helst vill jag gå upp i tid för att dagen känns längre. Oftast sätter jag klockan på sju om jag ska få gjort saker och ting (inte alltid, beror på hur jag har sovit under natten).

Idag är en sådan dag då jag var tvungen att gå upp, alltså tvungen. Efter klockan sju ska en ny värmepanna komma. Jag har märkt att efter tidspassning har jag mycket svårare att gå upp, nej, inte svårt, men svårt att somna eller jag vaknar på natten och ligger vaken. Underligt det där med psyket.

Innan jag blev tjugo år förändrades jag lite när det gällde sömn. Långt innan dess har jag alltid haft svårt att gå upp på morgonen. Jag älskade att ligga och dra mig. När jag slutade skolan började jag arbeta på kontor. Vilka problem jag hade att somna på kvällen och gå upp på morgonen. Någon enstaka gång gick det bra.

Emellanåt har jag följt olika program om sömn på teve, tills den dagen jag förstod att alla människor har olika biologiska sömntider. En del måste sova en stund efter jobbet, en del går inte och lägger sig på kvällen, de är vakna halva natten. Andra måste lägga sig tidigt för att orka upp.

Därför stänger jag alltid av ljudet på min mobil. Hjärnan behöver sömn, hjärnan ska inte alltid vakna av knäppande ljud eller signaler. Hjärnan mår faktiskt bäst om man lägger sig vid samma tid och går upp ungefär samma tid, oavsett vilken tid som gäller för din hjärna. Alla de som har barn känner igen sig, de kan bli väckta ett antal gånger under natten.

Igår kväll var jag trött. Jag tycker det är skönt att ligga en stund på rygg och koppla av, sedan vänder jag mig alltid på sidan. Jag sa till min man att nu måste jag sova, för jag är så trött. Då sa han att jag hade snarkat. Jag blev paff, trodde inte att jag hade sovit alls. Där ser man!

Många säger att de har legat vakna hela natten, men det där är inte sant, känslan och upplevelsen är självklart sann. Studier har gjorts på dessa som sover dåligt, nu menar jag inte personer som verkligen lider av sömnproblem, utan att oftast somnar man till. Däremot kanske man inte når ner till REM-sömnen.

Måste vara outhärdligt att ha sömnproblem åt vilket håll det än är. Tröttsamt och stressande.

Här nedan kommer en avstressande bild.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Finns på Vulkan och nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

Foto: Therese Taal

 

Av Lill Lindbäck - 12 september 2018 08:15

Regnet öser ner. Igår var det mer eller mindre hela dagen. Jag är ledig och hade tänkt vara en liten stund i trädgården varje dag. I ösregn är det inget nöje. Sedan skulle jag träna - igen. När jag håller på med en sak i trädgården gör jag samma sak, upprepade. Går inte många steg. Vilken dålig kondition jag har fått. Andfådd för det minsta lilla. Tränade lite inomhus i förrgår. Hade träningsvärk igår. Jag skäms inför mig själv.

Nästa punkt är att i förrgår, var inte hemma igår, då höll jag på med datorn och ändrade bilder här och där. Som jag beskriver är jag deltidsförfattare. Ibland tycker jag att jag vill byta profilbild och andra bilder. När det inte fungerar på ett lätt sätt blir jag arg, nej, snarare irriterad och vill lämna skiten. Varför fungerar det inte som jag vill?

Där jag har hemsidan finns numer ett ställe att klicka för, de hjälper till med lite annonser på olika sociala medier för en billig peng. Nu bestämde jag mig för att använda detta under ett år. Inga problem. Ha, ha, ja det trodde jag inte, men där fick jag en knäpp på näsan. När jag hade betalt var jag inne i deras sida, där jag inte kunna skriva antagligen å, ä, ö. Va? Jag har ju redan betalt!!! Mitt namn gick bra, konstigt nog, Lill Lindbäck. Sedan skrev jag min adress, det gick inte, där finns ä med. Därefter ville de ha ett telefonnummer, men det vill inte jag, men då kommer jag inte vidare. Jag vill bara visa upp min hemsida och att jag finns i nätbokhandeln. Hur svårt kan det vara? Det avslutades med att jag blev upprörd, kanske för snällt ord. Jag blev förbannad. Varför kan man inte skriva in uppgifterna först och sedan betala. Jag hade alltså aldrig betalt för att det ska krångla. De vill ha mina pengar, men inte att jag är med. Förlåt. Det var dumt skrivit. Det är klart att de vill ha med mig också. Bra reklam.

Idag hade jag tänkt skriva, men fortsättningen blir att jag måste sitta vid datorn en stund till, och en stund kommer att bli halva dagen. Säkert. Så fort går tiden framför datorn.

Därför avslutar jag denna text. Ska sätta igång så fort som möjligt med att få rätsida på saker och ting.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 11 september 2018 08:04

Jag funderade länge och väl vem som skulle få min röst i Riksdagsvalet, kommunalvalet hade jag klart.

Kommer ifrån en släkt, i alla fall på mammas sida, som alltid har varit socialdemokratiska. Självklart röstade jag på dem en gång i tiden. Ett tag valde jag Vänsterpartiet. Varför? Jo, ingen ska hamna på gatan, den tryggheten ska vi ha i vårt land med tanke på höga skatter.

Tiden gick, jag flyttade ett par gånger. På ett ställe var det hur många som helst som skrev sig på annan adress och hade sin familj som ensamstående. Men de var inte ensamstående. Den gången började jag fundera hur det såg ut i övriga landet. Märkte då hur våra bidrag utnyttjades. En dag var jag trött på att en del kunde bära sig åt hur som helst. Jag röstade på moderaterna.

Som du märker har jag hoppat lite. Min värdegrund är att ingen ska hamna utanför skyddsnätet och det nätet behövs i samhället. Jag minns ett samtal med min kusin ,som då bodde i New York, hon hade fått besök av sin syster. De satt på ett kafé, en kvinna kommer fram till dem och började prata svenska. Givetvis fick hon sätta sig hos dem.

Det visade sig att kvinnan hade barn med en man ifrån New York, han var lastbilschaufför, ett vanligt jobb, men fick ha ett jobb till för att ha råd att försörja familjen. Dagis var dyrt, det var därför hon var hemma med barnen. Två jobb!

Då tänker jag genast på hur det kan gå för en familj om mannen träffade någon annan, eller ville skiljas. Tänk om han bara lämnade sin familj/kan givetvis vara tvärtom också. I Sverige drar de pengar från mannen som går till barnen och frun som inte jobbar, men i USA måste hon börja jobba. En del som skiljer sig får lämna hälften av allt de har och hade till frun, de som är rika, de som har pengar. Jag tänker på en vanlig medelsvensson.

En trygghet är alltid att ha ett eget jobb.

Nu går jag tillbaka till hur jag har tänkt på våra olika partier. Valfläsk. En socialdemokratisk regering bör tänka på vården, skolan och omsorgen. Man stänger inte sjukhus. Eller som här i Göteborg, då det blev ett liv om Västlänken, som bland annat ingår biltullar. Ett sätt att tjäna mer pengar till kommunen, men i Göteborg har vi inte dessa pengar, de tog regeringen i Stockholm till flyktingar. Behöver staden Göteborg pengar får vi låna från staten och betala ännu mer pengar i skatt. Göteborg gjorde en folkomröstning angående detta. Styrande var och är Socialdemokraterna. Över 50 % röstade emot. Men brydde de styrande om oss? Nej. Nu röstar jag inte längre på Socialdemokraterna.

En man som kämpade mot Västlänken, i alla fall delar av den, blev utesluten ur moderaternas förbund, Martin Wannholt heter han, han startade ett eget parti och vann mängder av röster. Detta är en man som vågar stå emot våra styrande i staden och blev utesluten. Sådan är demokratin. Det trodde jag aldrig.

Jag röstade på hans parti, Demokraterna, partiet fick mängder av röster.

Nu? Jag tror inte så mycket kommer att ändras. Samma skit med våra styrande. Samma långa väntetider på sjukhusen, svårt att komma fram på en vårdcentral och få en tid, äldreboende och hemtjänst går på knäna av stress, lärare i våra skolor detsamma. Funktionshindrade som får allt mindre hjälp till sig själva eller till föräldrar som sköter sina barn.

Detta är skrämmande Socialdemokraterna!!!

Är jag arg? Nej. Arg jag luttrad? Ja, men mer van. Jag rycker på axlarna och tycker mig inte kunna göra mer, men det kan man alltid göra.

Rösta bör man göra. Det finns länder på vår jord som blir dödade för att de vill rösta.

Ha nu en underbar dag därute.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 10 september 2018 13:59

Jag valde den här bilden som presentation. Testar och ser om den har uppdaterats.

 

Av Lill Lindbäck - 10 september 2018 07:47

Jag köpte en gång ett tangentbord som man ser botten på. Det tyckte jag var toppen. Ojdå, nästan rim. Okej, jag tänkte på att den skulle bli lätt att torka av och dammsuga. Trodde jag. Aldrig mer. Jag tänkte inte på att datorn var på. Inga problem, jag dammsög tangentbordet varvid datorn sattes på och startade. Startbilden flyttade på sig och la sig vågrät, på sidan, innan jag fick tillbaka den. Höll på att bli tokig. Efter det gjorde jag aldrig om det igen. Den senaste tiden har jag tänkt igen. Dammsuga tangentbordet! Den här gången vet jag vad jag ska göra. Kanske. Datorn kommer att stängas av. Hoppas bara tangentbordets tangenter inte lossnar. Skiten i botten måste bort. Ser snuskigt ut. Behöver jag säga att det äts både det ena och det andra, som smörgås, nötter och mat framför bildskärmen. Damm och pappersdamm hamnar där också.

Idag ska jag också ändra profilbilder, städa, fortsätta att skriva. En promenad är ett måste. Jag har inte jobbat i trädgården på säkert en vecka. Jo, det har jag, men det var ytterst lite.

Monsunregn. Det är nästan ständiga skyfallsliknande regn. I Thailand som ett exempel regnar det väldigt mycket, solen kommer fram, det kommer en kraftig regnby igen och så håller det på under monsuntiden.

I Göteborg regnade det nästan hela dygnet igår. Idag, måndag, ska det bli likadant väder. Är redan trött på regnandet. Det kan väl dyka upp ett par timmar sol i alla fall.

Ha en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Finns att köpa hos Vulkan och i nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 9 september 2018 10:18

Ibland är jag dålig på att hålla kontakt med mina vänner. Vissa är jag bättre med och vissa sämre. Emellanåt är jag hur duktig som helst, ringer och hälsar på, gör dessutom något trevligt tillsammans. Tiden går, man har fullt upp med hem, jobb och en stor trädgård, för att inte glömma ett av mina stora intressen, författandet av bland annat thrillers.

Igår, igår träffade jag väldigt gamla vänner från början av högstadiet. De var fem som gick i samma klass, bland annat min syster och bästa väninna. Tillsammans med mig blev vi sex, med endast dryga året mellan mig och dem. Vi sex träffades hemma hos min väninna. Det var flera år sedan sist. Bra gjort att någon drar igång oss. Nu, efter så här lång tid, har jag deras mobilnummer. En har jag på Facebook, förutom min syster. Tre har inte Facebook, en av dem har flyttat till Värmland och har inte internet. Jag tycker att det är ett fönster ut mot världen och drömmar. Ofta läser jag rubriker i tidningar och bloggar, som nu. Den som flyttade till Värmland tycker att det är det bästa hon har gjort. Hon njuter av livet. Ibland åker hon och hälsar på sina vuxna barn.

Vi pratade hela tiden utan avbrott, kanske lite, det var mycket tid att ta igen. Vi träffades hos min väninna kl 12 och åkte därifrån runt 19:30. Nästa år blir det i Belgrad.

Tänk vilken avkoppling det är från att inte vara uppkopplad, inte ständigt ha mobilen i örat, inte heller alltid, eller ofta ha teven på. Vi hittar olika sätt att koppla av på. Jag stänger alltid av min mobil när jag ska sova. När jag går ut och går är det en trygghet att ha mobilen med mig. Är jag ute i trädgården tar jag aldrig med mig den, det är avkoppling.

I Göteborg regnar det nästan stand by. Stackars mina tomater.

Ha en underbar dag därute. Ibland kan regnet göra underverk. Man gör inget. Eller så tar man sig en skön långpromenad med regnjacka på. Ja, jag måste få skryta lite. Regnjackan är en Tenson och kostade 999:-. Nu tänker du att jag inte är klok. Nej, det är skönt att gå ifrån sina normer. Jag köpte den på rea för halva priset. Dyrt ändå, men den är bara så snygg.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Finns att köpa på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 

Av Lill Lindbäck - 8 september 2018 10:31

När jag svarar en person här på bloggen står det att svaret är sparat. Jag hoppas att du som skriver till mig får svar tillbaka, för jag svarar. Är bara lite undrande om jag har fel inställning i bloggen. Får kolla detta senare. Hinner inte nu.

I natt vaknade jag av ett oljud. Det dånade, och dånade ännu högre. Jag trodde att jag var i en drömvärld som ville tala till mig. Men jag tyckte det kom utifrån. Jag låg och lyssnade en stund. Vi har plåttak över bastun och altanen, och då kom jag på det. Med hjälp av blåsten kom det en långvarig skur som tog i än värre. Det var ett mullrande högt obehagligt ljud som jag inte har hört tidigare. När jag kom på var det var somnade jag om.

När jag vaknade kom jag tänka på andra länder där befolkningen kan vakna av jordbävningar. eller monsunregn som omförvandlar jorden till ett vått jordras av en fors. En del eller hela deras hem försvinner. Det värsta är förstås familjemedlemmar som förolyckas. Vilket chocktillstånd det måste vara.

Jag tycker om att resa i Sverige och till övriga världen. Semesterresor. Inget märkvärdigt. I morse tänkte jag även på vilken tur vi har i Sverige. Våra jordbävningar är inte så farliga. Inga vulkanutbrott i vår närhet. I Europa och på Island finns vulkaner, givetvis kan detta drabba oss.

Idag ska det bli blandat väder, sol och regn. Typiskt för Göteborg. Ska snart träffa gamla vänner från ungdomens tider.

Ha nu en trevlig dag därute. Innan jag åker ska jag snabbt kolla mina tomater och hur de klarade ett sådant väder som kom igår kväll och i natt.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Finns på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Tidigare foto. Måste bara få berätta att smaken på egenodlad tomat är väldigt god. Har man balkong kan man odla i en spann, eller stor kruka.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards