Alla inlägg den 20 september 2018

Av Lill Lindbäck - 20 september 2018 08:09

Jag läste rubrikerna i tidningen och såg en artikel från Skåne, det var något med skånsktalande som väckte minnet. Jag hade en arbetskamrat en gång, vi är vänner, men tyvärr träffas vi inte så ofta. I alla fall, vi hade ibland väldigt roliga dagar med mycket skratt. Ofta lurade hon mig. När telefonen ringde hos mig, vi hade ett kontorsland med halvhöga väggar, jag reste mig snabbt. Jodå, hon satt i telefon, då flög fan i mig. Jag svarade på skånska, tänkte att hon skulle tro att hon hade kommit fel. Oj, vad hon frågade saker och jag svarade tillbaka, kollade datorn. Inte för att det hon sa var viktigt utan att jag lyssnade in och försökte härma, men det kan jag tala om, härma kunde jag - då. Du skulle ha sett mig när min kollega gick förbi mig. Häpet tittade jag efter henne och plötsligt händer det, jag kunde inte längre prata skånska.

Det är inte snällt att härma någon, speciellt inte någon med dialekt, men jag älskar faktiskt dialekter. Tänk att bara bo några mil ifrån och så ändras språkbruket.

Jag skämtade inte på det viset längre, däremot kunde jag ringa henne när hon var på väg mot sin plats och så la jag på när hon svarade. En gång hoppade hon upp och skrek mitt namn, Liiiill, jag förväntade mig inte att hon skulle tro att det var jag. Tack och lov att jag fann mig snabbt och låtsades prata i telefonen och stirra in i datorn. Med ett ögonkast såg jag hennes förvånade min. He, he, jag fick ge igen. När man jobbar hela dagarna är det faktiskt väldigt roligt att få skratta då och då. Det förgyller dagen och gör den lättare.

Nu önskar jag dig en trevlig dag. Här i Göteborg ska det börja blåsa upp under fredagskvällen och fram till morgonen. 27 sekundmeter i byarna ska det bli. Så som det ser ut idag när jag kollade SMHI.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns att köpa bland annat genom min webbplats www.lill-lindback.se och till bokförlag Vulkan, övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards