Alla inlägg den 13 september 2018

Av Lill Lindbäck - 13 september 2018 06:52

Det är konstigt och jag har märkt detta fenomen för länge sedan. Jag arbetar natten och lägger mig för att sova och släcker lampan runt nio på morgonen. Jag försöker vända dygnet när jag är ledig på grund av känslan att leva ett vanligt liv. Det är svårt. Ofta måste jag känna hur trött jag är och då bör jag lägga mig med en gång, helst ska det vara tyst. Låter det någonstans vaknar jag och ligger vaken ett bra tag. När jag jobbar får jag en väldig trötthetskänsla vid halvtre eller tre på morgonen. Oavsett hur mycket jag har att göra.

Sover jag för länge på morgonen, till runt nio till tio, har jag svårt att sova på kvällen, då går jag in i någon slags jobbkänsla och kan vara vaken i många timmar den natten.

Så kommer jag till lediga dagar. Helst vill jag gå upp i tid för att dagen känns längre. Oftast sätter jag klockan på sju om jag ska få gjort saker och ting (inte alltid, beror på hur jag har sovit under natten).

Idag är en sådan dag då jag var tvungen att gå upp, alltså tvungen. Efter klockan sju ska en ny värmepanna komma. Jag har märkt att efter tidspassning har jag mycket svårare att gå upp, nej, inte svårt, men svårt att somna eller jag vaknar på natten och ligger vaken. Underligt det där med psyket.

Innan jag blev tjugo år förändrades jag lite när det gällde sömn. Långt innan dess har jag alltid haft svårt att gå upp på morgonen. Jag älskade att ligga och dra mig. När jag slutade skolan började jag arbeta på kontor. Vilka problem jag hade att somna på kvällen och gå upp på morgonen. Någon enstaka gång gick det bra.

Emellanåt har jag följt olika program om sömn på teve, tills den dagen jag förstod att alla människor har olika biologiska sömntider. En del måste sova en stund efter jobbet, en del går inte och lägger sig på kvällen, de är vakna halva natten. Andra måste lägga sig tidigt för att orka upp.

Därför stänger jag alltid av ljudet på min mobil. Hjärnan behöver sömn, hjärnan ska inte alltid vakna av knäppande ljud eller signaler. Hjärnan mår faktiskt bäst om man lägger sig vid samma tid och går upp ungefär samma tid, oavsett vilken tid som gäller för din hjärna. Alla de som har barn känner igen sig, de kan bli väckta ett antal gånger under natten.

Igår kväll var jag trött. Jag tycker det är skönt att ligga en stund på rygg och koppla av, sedan vänder jag mig alltid på sidan. Jag sa till min man att nu måste jag sova, för jag är så trött. Då sa han att jag hade snarkat. Jag blev paff, trodde inte att jag hade sovit alls. Där ser man!

Många säger att de har legat vakna hela natten, men det där är inte sant, känslan och upplevelsen är självklart sann. Studier har gjorts på dessa som sover dåligt, nu menar jag inte personer som verkligen lider av sömnproblem, utan att oftast somnar man till. Däremot kanske man inte når ner till REM-sömnen.

Måste vara outhärdligt att ha sömnproblem åt vilket håll det än är. Tröttsamt och stressande.

Här nedan kommer en avstressande bild.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Finns på Vulkan och nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

Foto: Therese Taal

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards