Alla inlägg den 11 september 2018

Av Lill Lindbäck - 11 september 2018 08:04

Jag funderade länge och väl vem som skulle få min röst i Riksdagsvalet, kommunalvalet hade jag klart.

Kommer ifrån en släkt, i alla fall på mammas sida, som alltid har varit socialdemokratiska. Självklart röstade jag på dem en gång i tiden. Ett tag valde jag Vänsterpartiet. Varför? Jo, ingen ska hamna på gatan, den tryggheten ska vi ha i vårt land med tanke på höga skatter.

Tiden gick, jag flyttade ett par gånger. På ett ställe var det hur många som helst som skrev sig på annan adress och hade sin familj som ensamstående. Men de var inte ensamstående. Den gången började jag fundera hur det såg ut i övriga landet. Märkte då hur våra bidrag utnyttjades. En dag var jag trött på att en del kunde bära sig åt hur som helst. Jag röstade på moderaterna.

Som du märker har jag hoppat lite. Min värdegrund är att ingen ska hamna utanför skyddsnätet och det nätet behövs i samhället. Jag minns ett samtal med min kusin ,som då bodde i New York, hon hade fått besök av sin syster. De satt på ett kafé, en kvinna kommer fram till dem och började prata svenska. Givetvis fick hon sätta sig hos dem.

Det visade sig att kvinnan hade barn med en man ifrån New York, han var lastbilschaufför, ett vanligt jobb, men fick ha ett jobb till för att ha råd att försörja familjen. Dagis var dyrt, det var därför hon var hemma med barnen. Två jobb!

Då tänker jag genast på hur det kan gå för en familj om mannen träffade någon annan, eller ville skiljas. Tänk om han bara lämnade sin familj/kan givetvis vara tvärtom också. I Sverige drar de pengar från mannen som går till barnen och frun som inte jobbar, men i USA måste hon börja jobba. En del som skiljer sig får lämna hälften av allt de har och hade till frun, de som är rika, de som har pengar. Jag tänker på en vanlig medelsvensson.

En trygghet är alltid att ha ett eget jobb.

Nu går jag tillbaka till hur jag har tänkt på våra olika partier. Valfläsk. En socialdemokratisk regering bör tänka på vården, skolan och omsorgen. Man stänger inte sjukhus. Eller som här i Göteborg, då det blev ett liv om Västlänken, som bland annat ingår biltullar. Ett sätt att tjäna mer pengar till kommunen, men i Göteborg har vi inte dessa pengar, de tog regeringen i Stockholm till flyktingar. Behöver staden Göteborg pengar får vi låna från staten och betala ännu mer pengar i skatt. Göteborg gjorde en folkomröstning angående detta. Styrande var och är Socialdemokraterna. Över 50 % röstade emot. Men brydde de styrande om oss? Nej. Nu röstar jag inte längre på Socialdemokraterna.

En man som kämpade mot Västlänken, i alla fall delar av den, blev utesluten ur moderaternas förbund, Martin Wannholt heter han, han startade ett eget parti och vann mängder av röster. Detta är en man som vågar stå emot våra styrande i staden och blev utesluten. Sådan är demokratin. Det trodde jag aldrig.

Jag röstade på hans parti, Demokraterna, partiet fick mängder av röster.

Nu? Jag tror inte så mycket kommer att ändras. Samma skit med våra styrande. Samma långa väntetider på sjukhusen, svårt att komma fram på en vårdcentral och få en tid, äldreboende och hemtjänst går på knäna av stress, lärare i våra skolor detsamma. Funktionshindrade som får allt mindre hjälp till sig själva eller till föräldrar som sköter sina barn.

Detta är skrämmande Socialdemokraterna!!!

Är jag arg? Nej. Arg jag luttrad? Ja, men mer van. Jag rycker på axlarna och tycker mig inte kunna göra mer, men det kan man alltid göra.

Rösta bör man göra. Det finns länder på vår jord som blir dödade för att de vill rösta.

Ha nu en underbar dag därute.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards