Direktlänk till inlägg 7 september 2018

Att äga en lägenhet, eller inte

Av Lill Lindbäck - 7 september 2018 08:06

Bäst är att kunna köpa en lägenhet. Lägenheten har man alltid och kan sälja för att skaffa en större ungefär där man vill bo. Det är en planering för framtiden, men också en insats att betala för en villa. Idag är det nästan billigare att äga en villa än att ha en bostadsrätt.

När man är ung vill man oftast resa och ha kul. Börjar man spara pengar på ett konto som bara är till för en lägenhet, då kommer du långt. Några år senare vill man kanske ha något eget. I början är det dyrt, och amortera måsta man, betala av på lån är ändå en investering. Ja, det är mycket pengar, du som är ung är det skillnad för. Den där lägenheten, eller andra lägenheter ska du ha i många år framöver.

Tänk så här; om hyran är på 3800:- (detta är ett cirkapris) och en lika stor lägenhet som du bara betalar hyran för är på 5500:- (detta är ganska billigt, men är beroende på hur stor/liten lägenheten är) det är 1700:- i skillnad. På 12 månader är skillnaden 20.400:- Nu räknar jag kanske lågt, trots det så blir summan om 10 år 204.000:- Samtidigt som du amorterar. Men det viktigaste är att lägenheter brukar gå upp, det beror förstås på hur ekonomin är i landet och i övriga världen, och självklart, hur många lägenheter det byggs. Mellanskillnaden för det du betalade och vad du säljer för kanske blir en skillnad. Detta får du skatta för. Trots det är det en investering.

När man ska låna mycket pengar måste man också visa att man kan spara. Om lägenheten kostar 2.5 miljoner kronor är det ingen som kan betala av, om man inte har två bra löner. Sedan kan man köpa och sälja, glöm inte skatterna då.

Räntor och amorteringar plus bostadsrättens hyra läggs ihop, nej inte ihop, men om man ska tänka på kostnaden för enbart bostaden.

Att välja mellan en bostadsrätt och en hyresrätt är ett val man gör. Går något sönder ringer man kontoret och meddelar, och detta fixas förhoppningsvis. Går spisen sönder och du äger din lägenhet får du köpa och betala själv. Du kan göra om din lägenhet som du vill. Är det större saker som du vill åtgärda måste man alltid prata med föreningen.

Många tycker att det är viktigt att äga en lägenhet, andra vill ha valfriheten. De som äger kan säga att de bor bättre, ja det kan och stämmer säkert. Men jag bodde i en bostadsrätt. Sociala köpte in flera lägenheter i området, tyvärr en i min uppgång. Alla måste ha någonstans att bo. Varför jag skrev tyvärr var för att mannen hade hand om sina barn, men han var psykiskt sjuk. Varje gång jag gick förbi hans dörr, bodde högst upp 3:dje våningen, smällde han med dörren eller brevlådeinkastet.

Var man än bor är det bara tur att få bra grannar. Du kan bo i ett hus och få hemska grannar och detsamma i en lägenhet.

Innan du skaffar en lägenhet, tänk över hur du vill bo. Alla har vi våra drömmar och det är faktiskt aldrig fel att äga en lägenhet. Men det är inte heller fel att bo och hyra en lägenhet.

Lycka till därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

Böckerna finns på Vulkan och övrig nätbokhandel.

www.lill-lindback.se

 
 
Ingen bild

Krister

7 september 2018 09:32

Hej Lill. Den som står i skuld är aldrig fri, frihetbegreppet är nog snarare en filosofisk och socioekonomisk fråga.

Lill Lindbäck

8 september 2018 10:31

Ja, det stämmer. Man kan vara fri utan pengar. En skogspromenad. Lyssna på fåglarnas värld. Så länge man har möjlighet att göra enkla saker i vardagen. Den ekonomiska frågan är pengar till att resa med, om man vill. Jag träffade en rullstolsburen ung man en gång, han kände sig fri att göra vad han ville. Det har nog mycket med inställningen till livet. Ibland blir man låst av olika orsaker, man är en fri person, men ändå inte. Man är sjuk själv, ett barn är sjukt och så vidare.
Ha en trevlig dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards