Alla inlägg den 24 augusti 2018

Av Lill Lindbäck - 24 augusti 2018 15:18

När jag kom hem från jobbet i morse gick jag en runda runt trädgården. Jag försöker ta bort sniglar. När det var som mest sniglar plockade jag en sommar nästan 5000 stycken. Märkte knappt någon skillnad. På samma blomma kunde det hänga flera sniglar. Vissa blommor var endast stjälken kvar och slem. Apropå slem, jag drömde en konstig dröm för ett par år sedan.

Det var ett par som hade tre söner, den yngsta var 6 år, han stod vid ett stenparti där det fanns blommor och detta var i ett hörn av trädgården. Mamman höll på att bädda rent, hon hörde sonen skrika och höll på med sitt leksakssvärd. Hon skrattade åt sonens fantasivärld. Det var ingen fantasi värld. Några av sniglarna fick gula ögon och kunde hypnotisera ett offer. De kunde även samtala med densamma. När sonen kom in frågade mamman om han hade haft roligt ute i trädgården. Nu har jag glömt lite, han sa; sniglarna ska ta över världen, men jag ska skydda dig mamma. När pojken fortsatte sin lek med sina bröder skrattade hon. Med fantasin värld kan man ta sig långt, tänkte hon. En dag hann verkligheten ifatt henne. Sonen hade rätt. Jag skriver inte mer för en dag ska jag bearbeta den och skicka in novellen, eller göra en kortroman av den. Tiden räcker aldrig till.

Jo, jag plockade sniglar. Du vill inte veta vad jag gör med dem, så därför avslutar jag meningen med att jag såg klöver som växte på gräsmattan. Jag hade lovat mig själv att snabbt gå in och när jag vaknar skulle jag åka iväg och handla. Där satt jag och kom in alldeles försent. Klövern plockades bort på vissa ställen. När jag gick såg jag mer och fastnade där. Ibland är man inte klok. Den biten av gräsmatta är inte klöverfri, men tusan så mycket finare. När jag borstade tänderna kliade det på kinden och upp till pannan, vid tinningen. Jag kliade mig, men när det obehagligt fortsatte klia uppåt kikade jag i spegeln. Ett djur sprang där. Sedan hann jag se att det var en liten spindel, innan den försvann i kranvattnet.

Klockan 15:30, om ett par minuter börjar ett 30 minuters program, Buying Alaska. Jag älskar det där programmet. Ett husköp i Alaska, vissa gånger köper de hus rätt ute i vildmarken. Om de bor vid en av alla floder eller vid en sjö är det bara till att slänga ut fiskespöet och fånga en lax. I vissa områden finns det väldigt mycket lax.

Idag hinner jag inte se programmet. Jag älskar trädgård och blommor, men min kropp och min tid i livet tycker jag mig att detta trädgårdsliv snart är slut för mig. Nu vill jag flytta till en vanlig enkel bostad, då får jag mer tid till mina fritidssysselsättningar.

Här är en vacker blomma från mitt jobb. Den blommade i våras. Jag skulle visa en från trädgården, men fastnade för den här bilden.

Bara för att jag pratade om den lilla spindeln börjar det klia överallt på kroppen. Skit också! Kan knappt sitta still.

Ha en underbar dag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards