Direktlänk till inlägg 20 augusti 2018

Fasta, hur klarar man det?

Av Lill Lindbäck - 20 augusti 2018 07:53

Först vill jag nämna att nu i morse märkte jag verkligen att semestern är slut. Vilka köer det var i Göteborg. Det är så att Götatunneln när jag kör hemmåt är avstängt för förstärkningsarbete, därför kan man i stället köra ovanför tunneln och nära Göta Älv och mellan husen. Med flera ljussignaler som jag för det mesta kallar rödljus. Varför rödljus? Jo, för när man kör mot ljussignalerna ändrar dessa färg till rött. Undra om en sökare finns på bilen. Åh, nu kommer hon den där igen. På med rött ljus!

Det var verkligen köer idag. Jag tog en annan väg och trodde att det skulle gå fortare. Det undrar jag. Nästa gång jag kör ska jag ta tid. Men det glömmer jag alltid när jag åker hem, tröttheten följer mig hemåt och sängen hägrar efter nattjobbet.

Vad hände mer? Jo, precis när jag körde över ett ställe blev det gult. Jag är duktig på att stanna på grund av att jag inte vill köra mot rött, och vill heller inte hindra trafiken som ska korsa där jag står. Pinsamt, i så fall. Men, jag körde på gult, fem bilar till kom bakom mig. Jag räknade dem. Jag förstår inte hur de vågar. Så ordentlig är jag att jag stannar.

Nu var det där med fasta. Jag läser om vattenfasta i två till ett antal dagar. Jag har egentligen inte mycket att skriva om det mer än att hur klarar psyket och hungern detta. En gång fastade jag med massor av dryck. Tyckte det skvalpade i magen. Jag mådde illa. På eftermiddagen var jag tvungen att äta en brödbit. Min kropp skakade och huvudet började värka lite dovt. Det var obehagligt.

Jag tror så här; ska man fasta och då bara med vatten, då bör man ha läkarkontakt. Tänk 4-5 dagar utan mat, utan näring, bara vatten. Vad händer med kroppen? Jag läste att kroppen skulle må bra och skapa nya vita blodkroppar med mera. Men kroppen och hjärnan får ingen näring de här dagarna, är det bra? Nej, jag är inte avundsjuk. Hade jag läst olika forskningsresultat och läkare som uttalat sig kanske jag hade vågat göra ett försök, men som sagt inte utan att först ha pratat med en läkare. Undra hur lång tid det tar för kroppen att återhämta sig? En del tränar på detta och jagar på jobbet. Inte bra, inte alls bra.

Kanske jag är avundsjuk, men hur blir det med tarmarna när man börjar äta igen. Dessa får jobba på. Men det kanske är bra att bli av med allt i tarmarna. Det blir som en tarmsköljning. Vem vet, det kanske jag som gör fel. Jag läste någonstans och har faktiskt märkt det på mig själv. När kroppen går ner i vikt, till exempel vid en sjukdom och att man då äter mindre med mat, när man börjar friskna till och äter lite mer, då går man upp i vikt plus lite till. Fettreserver ifall kroppen går in i en svältperiod, detta för att överleva, som för längesedan. Undra om dessa som fastar går upp lite i vikt efter fastan. Nu pratar jag inte om ramadan där man äter när solen går ner. Då blir kvällen som en orgie i mat. Så varför fasta? Det kan väl inte göra större nytta. Eller, vem vet. Jag vet inte eftersom jag inte har läst forskningsresultat i fastans tecken.

Nu kom jag på något, jag sökte faktiskt inte efter forskningsresultat under fasta. Jag sökte bara på dagar plus fasta.

Nej, nu måste jag lägga mig. Tröttheten hänger på mina ögonlock som hela tiden vill stänga sig.

Godnatt världen!

Ha nu en underbar sommardag. Jag tycker att det fortfarande är sommar tills vi stiger in i september månad.

Om man nu ska fasta kan man väl också meditera. Här nedan är ett foto från Tyskland och där Örnnästet låg. Hitler hade sitt ställe högt uppe i berget.

Jag satt där en stund och tittade på molnet nedanför, vyn över bergen och ner på dalen. Ser du framför dig hur du sitter där i stillhet och tittar ut på alltet och inget. Bara sitter där och tar in skönheten i världen. Detta var min värld i några minuter och jag njöt av stillheten, trots att det var väldigt mycket turister.

Ha det gott!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards