Direktlänk till inlägg 16 augusti 2018

Läser i en tidning om supervulkaner

Av Lill Lindbäck - 16 augusti 2018 09:48

Skrämmande och väldigt intressant ämne att läsa om. Tänk om det blir utbrott vid sådana vulkaner som kallas för supervulkan. Namnet är för dessa vulkaner är förödande. Nu är alla vulkaner förödande, vissa sprutar ut sig aska och lava kilometervis. Vanliga, men stora vulkanutbrott, de senaste tvåhundra åren är Krakatoa 1883 och Tambora 1815 i Indonesien, men också Pinatubo i Filippinerna 1991 dessa krävde tiotusentals dödsoffer. Globala klimatet påverkades i flera år efter detta. Medeltemperaturen sjönk under några år med 1-2 grader, det blev ingen sommar heller.

Men om en supervulkan exploderar slungas då ut upp till tusentals kubikkilometer smält bergmassa ur jordens inre och sprider aska och svavelgaser över stora områden. Här påverkar det globala klimatet mycket värre och hotar civilisationen under ett antal år. Exvis kan de ödelägga en yta av Nordamerikas storlek. Jordbruket fungerar inte, matbristen blir ett faktum och därav massvält.

Forskare har undersökt områden där det finns supervulkaner. Tobavulkanen på Sumatra för 75.000 år spred ett ca 15 centimeter tjockt lager av aska över den indiska delar av kontinenten och ända till södra Kina. Skulle samma vulkan få ett utbrott idag då skulle eventuellt miljontals människor dö i Asien, kvävande aska skulle lägga sig på marken, växtligheten dör.

I San Juanbergen i Colorado fick ett utbrott aska spreds över nästan hela USA, men detta var för 28 miljoner år sedan. Intressant vad forskare kan mäta med sina instrumenter.

Supervulkanerna finns kvar, de får väldigt sällan utbrott. Det kan ta tusentals år, över 100.000 år eller mycket längre tid än så. Nej, jag vet inte, men jag har läst om det. Det finns en i Filippinerna, två i Indonesien, andra finns längs stillahavskusten, då finns dessa på västkusterna runt Asien, Syd, Nord och Centralamerka. Plus att här finns också mest människor.

Såg ett historieprogram på teve. Tydligen är det eller har det blivit en bördig mark i närhet av vulkaner. När människor kommer, bygger och frodas byggs även samhällen upp som ibland blir till storstäder.

Aktiva vulkanerna är Campo Flegrei i närheten av Neapels västkust i Italien, Yellowstone i USA, Nya Zeeland och kring ön Kos och Nisyros i Eigeiska havet, Grekland. Dessa kallas för supervulkaner.

Campo Flegrei i närheten av Neapel i Italien, den såg jag på teve. Tror att jag skrev lite om den tidigare.

Om en supervulkan skulle få ett utbrott i vår,närhet, Sveriges, och dra över vårt land, eller länder i närheten. Maten blir en bristvara, men det värsta skulle vara att vattnet förgiftades av dessa giftiga vulkaner.

Det finns en, flera, men jag tänker också på en som ligger på Island, denna beskrivs inte som en supervulkan. Namnet är Lakargigar, om det var denna som hade en giftig gas, den tog död på en stor procent av befolkningen och en ännu större procent av boskapen årtalet var 1783. Forskare har följt utbrottet och vinden som tog den giftiga gasen och vulkansand, kallar jag det för, med sig över delar av Europa, bland annat Tyskland och England. I Tyskland skrev munkarna om en gulaktig dimma. Folk dog av den. Likaså i England, en godsherre eller Lordaktig person beskrev detsamma. Samma godsherre beskrev att vintern varade ända till juni månad. Sommaren regnade bort. Det blev missväxt, många blev undernärda  och i vulkanutbrottets väg skördades då sjukdomar. Folk dog i mängder. på grund av undernäringens spår.

Nej, nu ska jag inte skriva mer om detta ämnet. Jag är nog en  person med katastroftänk.

Men vi som lever i en modern teknikvärld. Hur skulle vi klara oss om allt blev förstört? Jag trycker på en knapp hemma och ljuset är tänt. Huset är uppvärmt. Det spelar ingen roll om det är svinkallt ute. Jag trycker på en knapp och kokar mat på plattan. Samma med vattnet, där öppnar jag kranen och rent vatten kommer till mig.

Vi överlever, men tänk om det skulle komma en supervulkan. Hur skulle vi klara oss kanske utan ström. Laga mat över en öppen eld går, men vart ska vi sova. Vintern tycks bli mycket kallare och varar mycket, mycket längre. Sommaren blir dålig med regnskurar mest hela tiden.

Detta är om supervulkaner skulle vakna till, eller värstingvulkanen på Island. Detta är inte jättetroligt, men ...

Miljöpartiet glömmer av vår globala uppvärmning när det gäller vulkanutbrott.

Nu har vi haft en väldigt lång och varm sommar. Självklart hjälper vi människor och våra djur till. Vi värmer upp jorden med våra kroppar, djur, hushåll med mera, men som sagt, det värsta som kan hända vår miljö är när en supervulkan får ett utbrott. Vi ska inte oroa oss för dessa. För nuet finns här och nu. Vad som händer om tio år, om hundra år, om tusen år eller tiotusentals år, det gäller inte oss. Inte nu.

Ha en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards