Alla inlägg den 6 augusti 2018

Av Lill Lindbäck - 6 augusti 2018 08:17

Om du tycker att det är roligt att läsa om semestrar utomlands finns det att läsa tidigare inlägg angående tågluffarsemestern.

Min väninna och jag kom tillbaka till Nice. Ett fint hotell hittades. Under våra promenader träffade vi fler svenskar som hade gjort detsamma som vi, tågluffarsemester. Upptäcktsresor är fantastiska.

När vi badade på sandstranden, vilket jag kan nämna var fina, platta sten var utlagd på beachen. Jag förstod då att sanden flyger över boulevarden och in mot husen. Det gjorde ont som tusan att lägga sig på sitt badlakan. Även på stranden hittade vi svenskar. Jag har ett minne av en ung kille som småspringer över badstranden och ropar ut drickor, glass och coca-cola. Han gjorde det till en sång. Vi träffade ett par killar som reste ihop och två tjejer som också reste ihop. Tjejerna, vilket jag inte kommer ihåg namnet på, jag och min väninna gick på en restaurang. Det var nog första gången jag nästan stirrade på en av tjejerna, den andra såg lite chockad ut, men också genered. Hennes väninna räknade småpengarna och allt skulle delas exakt lika. Vad spelar några kronor för roll?! Min väninna och jag hade en plånbok ihop och betalade ur den. Vi hade innan lagt lika mycket pengar. När vi åt eller skulle åka på någon sightseeing betalade vi ur den plånboken. Detta har gjorts många, många år senare tillsammans med andra väninnor.

Jag minns att det var 14 juli. Franska nationaldagen. Den firades väldigt ståtligt med militärer. Snygga killar. En var väldigt charmig och rolig. Folk fnissade hela tiden, och så fort det kom en med högre rang stod han exemplarisk. Senare på kvällen sköts raketer. Vackert. Jag tyckte om Nice. Där fanns och finns fortfarande hotell Negresco. Vet tyvärr inte om hotellet har bytt namn med tanke på att det kanske tar anstöt. Negro betyder svart.

Den sista kvällen önskade jag en sådan där härlig glass i glasskupa. Innan var jag än hade varit fick jag bara tråkiga och platta. Jag visade på restaurangen hur jag ville ha glassen med mina händer. Jag ville ha en glass i en glasskupa och den är som ett glas. När vi väntar på glassen ser jag servitören komma med jättestora glassar och han går mot mig och min väninna. Jag sa till henne, vänd dig inte om. Men glassarna är gigantiska. Jag var nog för yvig i mina gester.

Jadå, de där glassarna var till oss. Jag kunde inte med annat än att äta upp allt. Sedan dröjde det innan jag ville ha glass igen. Nästa dag skulle vi åka till Paris. Vi hade hittat vinflaskor med bast om. Jättesnygga! Vi gick till Centrastationen, där träffade vi samma killar som tidigare. Snälla och vänliga. Min väninna ville inte bära på sin vinflaska. Vi försökte dricka upp den tillsammans med ett antal personer. Vilken idé! Idag skulle jag aldrig komma på tanken. När tåget kom skulle vi på allesammans. Då började jag må dåligt. Jag var inte berusad, inte då, men tänkte på glassen från dagen innan. Min väninna hade varit dålig i magen ett par dagar tidigare, det kanske var något som gick.

På tåget kom vi, men jag mådde allt sämre och detta får du läsa om i morgon.

Ha en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards