Alla inlägg den 16 juli 2018

Av Lill Lindbäck - 16 juli 2018 07:35

Vi som arbetar har ungefär 5 veckor semester, av dem används runt 3-4 veckor varje sommar. En del hushåll delar upp sin semester med tanke på barnen, de får längre sommarlov. Härligt! Eller?

Tyvärr är det många som lider i tysthet och bara väntar ut sommaren. Föräldrarna dricker, eller kanske en av dem. Om paren är omgifta ska barnen kunna umgås på ett bra sätt, de ska dessutom åka runt för att hälsa på släkten, och den delen av familjen som inte är släkt. Återigen kommer ett drickandet in. För mycket alkohol. Varmt ute. Törsten gör sig påmind. Mer att dricka. Och så är bråken igång. Ingen bryr sig om barnen, fast barnen för varje förälder är alltid viktigaste. När bråken är igång går egot in. Jag. Jag. Jag. Du sa si, du sa så, du gjorde likadant förra året. Du lovade. Orden är många, likså tjaten. Samma ältande för många. Allt det där som man ville göra under semestern, alla de där drömmarna. Upplevelser. Alla vill göra något i familjen. För mig handlar en semester om att få välja och ta hänsyn. Jag har inga barn, men du som har barn och är gift, eller sambo (samma sak för mig), och du som är barn, prata med varandra.

Förklara hur du önskar göra. Bestäm tillsammans. Varje person i familjen ska ha rätt att önska ett dygn av något. Självklart kan dessa önskningar inte vara orimliga. Vissa har pengar och kan göra mer. Andra har mindre av den varan. Sedan har vi dessa personer som inte har några pengar alls.

Om du inte har pengar?! Självklart blir allt svårare, drömmarna blir mer avlägsna. Sluta inte att drömma för den sakens skull. Vissa drömmar ska upplevas, andra ska bara få drömmas - för dessa lever man på länge.

Måste berätta när jag hade dålig ekonomi. Mitt jobb låg nära en gågata i Göteborg. På gågatan fanns mängder av affärer. Oj, vad jag såg mycket kläder som jag skulle handla när jag fick lön. Tyvärr fick jag inte köpt dessa kläder. Då räckte pengarna aldrig till. Det fanns orsaker till det, men det berättar jag om en annan gång. När lönen kom betalades räkningarna, resten fick gå till mat. Pengarna var slut. Sedan kom en månad då jag hade pengar över. Pengar att köpa en snygg klänning, den var dyr. Visserligen behövde jag ha pengarna till annat, men ... Nej, jag köpte aldrig klänningen, jag lät den bli en dröm. Jag behövde den drömmen för att hålla mig uppe och på humör. Pengarna sparades i stället. Jag ville ha en buffet. Nu svävade jag ut. Förlåt.

Det dricks för mycket i stugorna, husvagnen eller i hemmen. Som barn känner man sig övergiven. Ingen tänker på mig. Bråken. Man vill hålla sig för sina öron för att slippa höra. Men när bråken och orden tystnar och slagen kommer i stället. Du kanske kommer i vägen. BRIS och Kvinnorjourer finns. Om den ene föräldern är nykter, den som har druckit för mycket, eller kanske rentav använt sig av droger, det är inte ditt jobb att städa efter den personen. Du som kvinna eller man, det är inte ditt jobb att ständigt tjata om bättre tider. Har det blivit bättre tider?

Gör något åt dina drömmar med barnen. Packa en korg. Ta med något roligt spel. Det finns bussar, spårvagnar och tunnelbanor beroende på var man bor. Det finns cyklar att låna i många städer. Ta dig ut från lägenheten, huset, ge dig iväg och hitta på egna äventyr. Vill den en dricka i hemmet och man tjatat halvt ihjäl sig, åk. Gör något vettigt. Det behöver inte vara det stora i livet som ger energi, det är egentligen det lilla i livet som ger mest.

Ha det nu så gott under semestern. Njut!

Nu börjar mitt 3 nätters jobb.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards