Alla inlägg den 6 juli 2018

Av Lill Lindbäck - 6 juli 2018 10:21

Jag skriver thrillers. Ibland är det svårt att veta vad som är rätt och fel.

Tänk på hur du skriver?

Ska man särskriva ord, eller skriva vissa ord ihop.

Exvis sär skilja - särskilja

iallafall - i alla fall, i detta ord kan man skriva både och.

Inte skriver du last bil, jag antar att du skriver lastbil. Ett annat ord en rödaktig ballong - röd aktig.

Sol bränna - solbränna.

För många år sedan tänkte jag inte så mycket på detta att skriva ihop. En person ,på talade, påtalade detta för mig. Jag började läsa samma meningar om och om igen. Först då märkte jag att vissa ord bör stå ihop. Självklart blir jag ibland osäker. Själv klart, självklart gör jag fel. De som kan perfekt svenska förstår inte att man inte förstår.

Jodå, jag förstår. Under hela min skol tid, skoltid, även under, vuxen utbildning, vuxenutbildning har jag fått höra att jag gör grammatiska fel, tårta på tårta, för långa meningar. Konsonanter och vokaler, prepesitioner och allt annat. Är jag på en ö, eller i en ö, i staden, på staden.

Ursäkta mig, men det är satans svårt att se felen. Ska jag ta ut grammatiska böjelser, adverb, adjektiven, verben och så vidare, jag har glömt mycket. Idag tror jag att en del av grammatiken heter annat.

Och jag skriver thrillers. De flesta som läst böckerna säger att de är mycket spännande, eller spännande. Hur får du ihop historien. Jag älskar att skriva, i fantasins värld kan allt hända, ibland drar jag till enormt. Själv skulle jag aldrig klara sådant som mina huvud personer, huvudpersoner gör. Ett och annat grammatiskt fel kan ha hittat in i texten.

Nu ska jag ut i trädgården.

Ha ett underbart liv därute!

Lill Lindbäck, under sköterska, undersköterska och , del tids författare, deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards