Alla inlägg den 19 juni 2018

Av Lill Lindbäck - 19 juni 2018 07:29

Godmorgon!

Jag får uppleva den två gånger. När jag åker hem från jobbet är det väldigt skönt när jag ser alla andra åka till jobbet. När jag vaknar är det fortfarande samma dag, fast ärligt talat, jag blandar ihop dagarna. Ska strax lägga mig. Brukar lösa korsord eller lösa sudoko. Det är ett bra sömnmedel.

I förra veckan väntade jag på min spishäll. Min man skulle ringa mig när de var på väg. Typiskt, jag som jobbade natten. Rädd som jag var för att inte vakna när han ringde, vaknade konstigt nog varje hel timma. Gick till slut upp halvtvå. Inte mycket sömn den natten. Samma dag, men senare på eftermiddagen. Då frågade jag min man vad det stod i smset. Han läste upp meddelandet. Det var något som inte stämde. Gick fram till almanackan och tittade. Åh nej, han hade tagit fel på datum. Det var nästa dag som spishällen skulle komma. Jag vill bara nämna att han aldrig tar fel på datum, det är jag som är mästaren i det. Till nästa dag hade jag också jobbat. Min man ville att jag skulle sova och släppa allt. Han lovade att ringa tills jag vaknade, eftersom jag var lite övertrött. Självklart var jag klarvaken. Det gick inte att somna. Kollade klockan när jag la ifrån mig korsordet, då var klockan 8:30, sedan låg jag fortfarande klarvaken. Till slut somnade jag. Mobilen ringer. Spishällen skulle komma runt 10:30. För att göra en lång historia kort. Har du någon gång varit övertrött?

Jag har varit det tidigare, men inte så här pigg. Ögonen kändes som om de var uppspärrade och hjärnan var helt klar, men hjärtat slog fort och jag kände mig darrig och illamående. Hur orkar folk som bara sover runt 4 timmar per dygn. Jag måste sova minst 6 timmar för att fungera. Men jag fungerar inte med för lite sömn, inte heller när jag sover för mycket. Jag behöver vända på dygnet när jag ska jobba, oftast sover jag länge samma morgon, för det är inte alltid som jag kan vila på eftermiddagen. Försöker, men det går inte.

Nåja, det var om sömnen. Sömen är fruktansvärt viktig. Om man inte får sova tillräckligt kan detta generera sjukdomar både fysiskt och psykiskt.

Och nu, nu säger jag godnatt till dig och hela världen. Nu är jag faktiskt trött.  

Ha det gott därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards