Alla inlägg den 8 juni 2018

Av Lill Lindbäck - 8 juni 2018 10:15

Hur många gånger har jag inte upplevt folk som kör bil, de ska bara vara först. Jag kommer att beskriva olika exempel.

1. I en tvåfilig väg kör en bil framför mig på höger sida. När jag närmar mig märker jag att bilen kör för saktare. Jag blinkar och svänger ut. Gasar. Vad händer då? Jo, då gasar den andra bilen. Jag gasar mer, den andra bilen gasar på ännu mer. För att inte få böter går jag in och lägger mig bakom igen. Ja, det är dumt, men det är också dumt att köra alldeles för fort.


2. I rondeller. När jag blinkar att jag ska köra runt rondellen. Vad händer då? Bilar som ännu inte har kommit in i rondellen kör som galningar. Bara jag kommer först. En morgon stannade en lastbil när jag svängde runt i rondellen på en tvåfilig väg där det bara är 60 km. Tack och lov lättade jag på gasen, för jag visste inte vad som kunde dyka upp bakom lastbilen. Vilken tur jag hade, för där kommer en bil vrålandes förbi. Hade jag inte lättad på gasen, då hade vi krockat. Felet hade inte varit mitt, eftersom jag var inne i rondellen.


3. En känsla av jakt när man kör på en 80-120 km väg. Bilarna ligger alldeles för nära i hög fart. När någon ska köra om en karavan av bilar, då plötsligt far en eller flera bilar ut på vänster sida och ska köra om. Det går sakta, och sakta. Ingen har bråttom, men bråttom var det när de skulle ut. Har de ingen back eller sidospegel?


4. Blinkers. Finns blinkers i min bil? Nej, många har inte blinkers i sina bilar. Jo, självklart, men de vet inte vad de ska med dessa till. Hur många gånger har jag stått och ska köra ut, bilar kommer, jag tror att de ska rätt fram. Nej, då kör de in på min väg. Hade de blinkat, då hade jag kanske vågat mig fram och börjat köra, inte helt, för personen i bilen som kom kanske ändrade sig, eller bara kom åt blinkern. Likaså i rondeller, då finns inte blinkers heller.


5. Sedan är det dessa personer som talar i mobil fast det är förbjudet. Mobilen är upptryckt mot örat och oftast med armbågen lutad mot fönstret. Eller de där som sittar och har en djup diskussion i bilen. På 70-väg kan de köra mellan 40-70. Suck!!!


6. Ska inte skylla på ungdomar. Många kör exemplariskt, men ... Har du tänkt på dessa som har Bmw och Audi, jädrans i min själ, bilen måste vara gasfri, för de bara svischar förbi. Därför är det också hårdare kontroller på unga män, de kör för fort och begriper inte att det kan hända olyckor. Även försäkringar är mycket högre på dessa unga män. Olycksfrekvensen där en ung man är inblandad är också hög.


7. I Götatunneln i Göteborg finns inga hastighetskameror. Där råder fri hastighet. Jädrans så fort det går.


Trafiken är mer intensiv i dagens Sverige än för 20 år sedan, fast för 20 år sedan tyckte man det gick fort då också. Nu blir bilarna bara bättre och bättre. När flerbilskrockar händer det är då när folk inte hinner se upp. Som exvis många filer, det går fort, några bilar väljer att byta fil och observerar inte att en bilist kört fort och ligger strax till höger eller vänster, de ser inte alltid bilen.

I dagens samhälle finns inte respekt i trafiken. Det där att man ska köra vartannat fordon och ta hänsyn. Nej, det stämmer inte alltid.

Då återkommer jag med respekt. Vart tog den artigheten i vägen någonstans?!

Nu har jag lite att göra i trädgården.

Ha en helt underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards