Direktlänk till inlägg 13 maj 2018

Ung man knivskuren i bröstet

Av Lill Lindbäck - 13 maj 2018 15:39

Tittar ofta på ett program på tv som handlar om sjukhus, oftast i England. Programmet är verklighetsbaserat och man får följa skadade och dess anhöriga, men också personalen. Anhöriga och sedan den tillfrisknade, ibland även personalen, berättar i programmet hur uppväxten var, när vissa träffades, en del hade varit gifta länge. Så kom det när en ung kille på 17 år hade blivit knivskuren i bröstet. Såret såg inte stort ut. Först kollade personalen honom, han hade en maskin som vaktade hans hälsa.

Han fick göra en undersökning. Jag blandar ihop det lite, tror att det heter magnetröntgen, i alla fall kollades hans organ. Levern hade tagit stryk. Kniven hade gått helt igenom den, och det läckte ut blod från två ställen i hans kropp. Det är så att levern som organ kan läka sig själv, men det är då blodet som läcker ut som kan ställa till det. Det visade sig senare att han aldrig behövde kirurgi och operation. Vilken tur han hade! Kniven kunde lika gärna ha punkterat en lunga, eller träffat hjärtat och blir det en blödning i hjärtat, då hade han med all säkerhet dött innan operation.

Mamman berättade hur han var som barn, yngst av tre, söt och världens snällaste. Så kom tonåren, den fjorton årige killen blev som en buse. Efter knivskärningen förstod han hur mycket livet var värt och hur det liv han hade levt under tre år var farligt.

Hans mamma började gråta, de satt tillsammans och han var frisk nu, och då började även han gråta. För han hade blivit vuxen, enligt min känsla, han förstod hur nära döden han var och han nu skulle ta vara på livet. Sedan pussade han och skojade med sin mamma som skojade tillbaka. Så charmigt och kärleksfullt.

Det där med knivar är livsfarligt. Man ska alltid akta sig för en person som har kniv. Jag anser att den personen inte alls tänker. Så är det oftast när man är ung, svartsjuk eller har använt droger och alkohol, man tänker inte längre. Man anser sig ha blivit förorättad.

Tillbaka till levern. Levern läker sig inte om man har fått Hepatit, det är en långvarig sjukdom. Långvariga alkoholproblem gör så att levern skrumpnar. Levercirros kallas det. Men det går att operera, ej vid dessa sjukdomar, men det går. Tar man bort en liten bit av levern lagar den sig själv. Den är ett fantastiskt organ.

Nu önskar jag dig en härlig söndag.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller/medialt.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards