Direktlänk till inlägg 9 maj 2018

Läste i Aftonbladet om våldtäkter

Av Lill Lindbäck - 9 maj 2018 15:38

Jag har ofta funderat hur det kommer sig att så många män begår gruppvåldtäkt på en kvinna.

Bland annat läste jag i Aftonbladet att det var minst två som utförde våldtäkten, offren kände en minst av dem. Det fanns alkohol eller andra droger med i bilden. Av 112 gruppvåldtäkter var 82 utlandsfödda. En tredjel var redan kända av polisen. Det finns alltid en ledare som driver de andra.

Nu får man inte glömma att många kvinnor anmäler inte en våldtäkt - för skammen. De blir bara statistik. Du får skylla dig själv, finns säkert sådana som fortfarande säger. Förr var det kvinnans fel, ja, i Sverige. Så få anmälde. Sedan kom ett upprop att ett nej är ett nej, men många kvinnor får panik och stelnar till av fasa och utsatthet, kanske av hot också. Jag dödar dig om du berättar, det var ditt fel osv. Polisen tyckte ofta att det var kvinnans fel. Så såg vårt samhälle ut då och det är inte långt tillbaka.

Kvinnor känner en stor skam, många anmäler som sagt inte. Är det alkohol med i bilden görs oftast ett dumt val.

Åldern från våldtäktsmännen är runt 15-20 år. Kvinnorna var runt 15 år. Det måste vara fruktansvärd kränkning för alla kvinnor, men jag brukar säga ju yngre, desto värre. Självklart är det en kränkning för alla oavsett ålder.

Detta med utlandsfödda säger en professor i kriminologi att det är diskriminering av rättssystemet. Det kan hända, för även i rättssystemet sitter människor som tänker. Däremot är det många utlandsfödda som bär med sig ett kvinnoförakt. De anser sig rätten att ta en kvinna som inte lyder männen i familjen. En kvinna som är fri, dricker alkohol och är ute sent på kvällarna, det är ingen kvinna. Jag har hört dessa diskussioner.

Självklart har man inte rätten att begå övergrepp. Självklart till den allra största procenten vill inte en kvinna har flera män.

Jag tänker alltid på hur man uppfostrar sina barn. Min pappa sa alltid att gå aldrig med en man  eller flera in i ett rum, eller på ett hotellrum. Tänk dig alltid för. Känn efter. Känns det fel? Hur gör killarna?

Nu undrar du kanske hur jag menar med hur gör killarna. Man kan ibland se att killarna har vissa blickar, viskningar och övertalningsförsök med att få kvinnan in ensam någonstans.

Uppfostra era barn till att förstå och respektera andra människor. I dagens samhälle hade jag gått med mina barn på självförsvarskurser.

Läste för många år sedan om en ung flicka, 11 år, i Köpenhamn. Hon gick in i en gränd, det var en genväg, men en äldre man följde efter henne. Han tog ett tag om henne. Innan han förstod vad som hände låg han på marken och flickan sprang för livet.

Hon hade gått en kurs i självförsvar, hon hade fått lära sig vad som kunde hända.

I Sverige och alla som kommer hit borde få lära sig vad respekt innebär inför andra människor.

Ha nu en underbar dag i solen. Själv ska jag sätta mig ute en stund och låta solen smeka min kropp. I morgon blir det åska. Ärligt talat, solen smeker inte nu. Man blir svettig som tusan, och dåsig, men man får också vitaminer i solen. Bortsett från att brännskada sig av den. Det är förstås inte bra.

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards